Zoek mee naar creatieve en onverwachte ideeën voor het Wereldvoedselvraagstuk

7 september 2021

Het aantal mensen op deze aarde stijgt enorm en in 2050 hebben we waarschijnlijk een wereldbevolking van 10 miljard. Dat zijn er veel meer dan nu. Hoe voorkomen we dat mensen honger lijden, hoe houden we iedereen gezond en hoe zorgen we dat we voldoende voedsel produceren en transporteren op een duurzame en toch rendabele manier?

Het is een enorme uitdaging, maar met één klein idee kan jij al bijdragen aan een duurzame wereld in de toekomst.

En met veel kleine ideeën samen, komen we steeds een stapje dichterbij een oplossing voor dit complexe probleem.

Welke ideeën hebben scholieren?

Deze ideeën hoeven natuurlijk niet alleen van onderzoekers of studenten te komen. Wageningen University & Research denkt dat middelbare scholieren juist hele creatieve onverwachte ideeën kunnen hebben. Met het Wageningen Youth Institute vragen we juist deze leerlingen mee te denken over het oplossen van het wereldvoedselvraagstuk.

Zo kan je bijvoorbeeld meedoen aan de Global Challenge van de World Food Prize Foundation met leerlingen uit heel Europa. Wageningen Youth Institute biedt je daarbij (expert)begeleiding aan als je profielwerkstuk of je meesterproef (voor het vak Onderzoeken & Ontwerpen) gaat over een onderwerp dat past bij het wereldvoedselvraagstuk.

Yasmin pitchte haar idee over Hydroponic

In 2019 deed Yasmin Dijksterhuis mee aan het Wageningen Youth Institute. Daar pitchte zij Hydroponic kassen als mogelijke oplossing voor het verbouwen van gewassen op plekken waar dat een grote uitdaging is, bijvoorbeeld door extreme weeromstandigheden.

Hydroponic is eigenlijk niets meer dan een pvc-buis waar water met voedingstoffen door heen stroomt. Hierin kan je gewassen hangen die zo precies de juiste hoeveelheid mineralen toedienen. Naast dat deze manier van gewassen verbouwen veel efficiënter is dan gewone aarde, neemt het ook veel minder ruimte in beslag. Dat maakt het  geschikt voor gebruik op kleine schaal én op plekken waar verbouwen van gewassen niet eenvoudig is.

Met dit idee won ze ook de KNAW-onderwijsprijs voor beste VWO-profielstuk.

Nu helpt ze andere middelbare scholieren

Inmiddels studeert Yasmin Plantwetenschappen in Wageningen en helpt nu andere scholieren via het Wageningen Youth Institute met hun profielwerkstuk of meesterproef.

Yasmin Dijksterhuis
Ik heb dit jaar met verschillende enthousiaste middelbare scholieren gesproken, toen ik ze hielp met hun profielwerkstuk over landbouw en duurzame teeltsystemen.
Yasmin Dijjksterhuis