De finalisten van de Ontwerpwedstrijd 2020 zijn bekend!

16 april 2020

De vijf finalisten van de Ontwerpwedstrijd 2020: Gezonde Voeding zijn bekend! Deze wedstrijd is de ontdek-, onderzoek- en ontwerpwedstrijd voor groep 5 t/m 8 van de basisschool. Dit jaar hebben leerlingen uit de omgeving van Wageningen nagedacht over de opdracht “Ontwerp een hulpmiddel of een concreet idee om te zorgen dat we betere voedselkeuzes maken”.

De ontwerpen die gekozen zijn voor de finale zijn (in willekeurige volgorde):

• De Eben Haezerschool in Bennekom met hun idee voor het aanbrengen van nudges in de supermarkt, die je aansporen om gezonde producten te kopen.
  • De Margrietschool in Wageningen, met hun idee voor een supermarktscanner die je beloont als je gezonde producten scant.
  • De Margrietschool in Wageningen, met hun idee voor gekleurde schappen in schoolkantines.
  • De Montessorischool in Ede, met hun idee voor het aanbieden van groente en fruit op school op een smakelijke manier.
  • De plusklas van de Paasbergschool in Ede met hun idee voor een augmented reality app met spelletjes die je beloont als je gezond hebt gegeten.

Dit jaar ziet de finale er anders uit dan andere jaren, in verband met corona. De finalisten gaan de komende tijd bezig met hun presentatie over hun ontwerp, die ze uiterlijk 23 april bij ons inleveren. Alle presentaties komen online voor de jury en andere finalisten. De jury bestaat dit jaar uit Kristel Polhuis, promovendus bij de vakgroep Health & Society, Tamara Hoppenbrouwers, onderzoeker bij Food Quality & Design en Fieke Franken, Interim-Manager van Steunpunt Smaaklessen en EU-Schoolfruit. De jury is erg benieuwd naar de presentaties!

Nadat alle presentaties gegeven zijn, heeft iedereen de mogelijkheid om vragen te stellen over elkaars ontwerpen. Op deze manier wordt ook duidelijk of de groepen goed na hebben gedacht over details en uitvoerbaarheid van hun ontwerp. Uiteindelijk wordt op 20 mei bekend gemaakt welke groep het beste ontwerp of concrete idee heeft over het maken van goede voedselkeuzes!