Kinderen leren over het belang van alternatieve eiwitten tijdens het Junior Science Lab

9 juni 2022

Tijdens het Junior Science Lab 'Avontuurlijke eiwitten' leerden kinderen uit groep 6 en 7 niet alleen waarom alternatieve eiwitten belangrijk zijn voor duurzame voedselzekerheid, ze leerden ook koken met bijvoorbeeld tempeh en andere eiwitrijke alternatieven. Daarmee zetten ze ook nog eens het wereldrecord ‘koken met kinderen’.

Bijna tweehonderd kinderen uit de bovenbouw verzamelden zich op 8 juni in Omnia, het splinternieuwe gebouw op Wageningen Campus, om te leren over alternatieve eiwitten. Waarom doen wetenschappers daar onderzoek naar? Eiwitten, ook wel proteïnen genoemd, zijn essentiële bouwstenen voor onze lichamen. Op dit moment halen we onze eiwitten nog vaak uit vlees en eieren, waar veel natuurlijke bronnen voor nodig zijn.

Wetenschappers van Wageningen University & Research (WUR) onderzoeken daarom manieren om die producten duurzamer te produceren maar zijn ook op zoek naar vervangers. Het is belangrijk om ook de overstap te maken naar andere eiwitbronnen. Tijdens het Junior Science Lab maakten kinderen kennis met twee van die eiwitvervangers: quinoa en tempah, die tjokvol van die belangrijke bouwstof zitten.

009-GA--20220608-XT3A8950-Foto Guy Ackermans-2048px-A5 zwart-wit.jpg

Proeven met je ogen, oren en vingers

Louise Fresco, voorzitter van het bestuur van WUR, heette de kinderen welkom. ‘Als je van vandaag één ding onthoudt,’ stelde ze, ‘moet dat zijn dat iedereen eiwitten nodig heeft, elke dag. Dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor een kakkerlak, een poes, een olifant, en voor je cavia.’ Via een ‘voelbox’ kwamen twee jonge vrijwilligers letterlijk in aanraking met de avontuurlijke eiwitten van de dag, zonder dat ze die konden zien. En tijdens een kindercollege, gegeven door wetenschappers Machiel Reinders en Maaike Nieuwland, ontdekten de bovenbouwers dat je bij proeven al je zintuigen gebruikt. Proeven doe je niet alleen met je tong, maar ook met je ogen, oren en vingers.

Tekst loopt door onder de video.

Samen met pabostudenten gingen de kinderen vervolgens aan de slag met het verwerken van alternatieve eiwitten in een pokébowl. Daarmee deed het Junior Science Lab een poging om een wereldrecord te zetten voor het hoogste aantal kinderen dat tegelijk kookt. En dat is gelukt! 199 kinderen kookten tegelijk een bowl op met bijvoorbeeld tempeh erin. En natuurlijk mocht iedereen daarna ook van het gerecht proeven zoals ze dat gewend zijn: door een hap te nemen.

Dialoogcentrum Omnia

Dat meer dan tweehonderd kinderen samen konden leren over eiwitalternatieven, werd mogelijk dankzij het nieuwste gebouw op Wageningen Campus: Dialoogcentrum Omnia. In Omnia wil WUR het gesprek aangaan rond maatschappelijke vraagstukken in de agrofood sector. Door samen de dialoog aan te gaan, komen oplossingen voor wereldwijde vraagstukken waar WUR voor staat dichterbij. Omnia, where science meets society.