Landschapsinrichting

We leven in een prachtig land, met allerlei soorten landschappen. Van duinen, rivieren, bossen en polders tot steden, dorpen en industrie. Genoeg om te zien en ontdekken dus. En dat is wat leerlingen in deze lessenserie, met behulp van een GPS, gaan doen.

De leerlingen wandelen met een eigen GPS-apparaat of mobiele telefoon een route door hun eigen woonplaats. Ze tekenen de route na, en doen verschillende creatieve opdrachten. De leerlingen worden bijvoorbeeld uitgedaagd een toneelstuk te bedenken over hun wijk, of een brief te schrijven aan de burgemeester met hun aanbevelingen voor de wijk. Onderzoekende vragen als ‘Wat valt je op aan de omgeving’, ‘wat is goed aan de wijk en wat kan anders?’, ‘wonen we in een stad of dorp, op het platteland of op de hei?’ staan centraal in de lessenserie.

  • Doel: Aan het eind van de lessenserie weten de leerlingen:

    • wat een GPS-apparaat is, hoe het apparaat en de techniek werkt en wanneer je GPS kunt gebruiken;
    • kunnen de leerlingen een met een GPS-apparaat voorgeprogrammeerde route lopen, hebben de leerlingen geleerd om kritisch naar hun school- en woonomgeving te kijken;
    • kunnen de leerlingen op papier een plattegrond tekenen van de gelopen route met daarin drie belangrijke punten (bijvoorbeeld kerk, school, brug enz.);
    • kunnen de leerlingen werken volgens een stappenplan;
    • kunnen de leerlingen zelfstandig werken aan de hand van opdrachtkaarten, waarin duidelijk staat wat de opdracht is en hoe ze hieraan gaan werken.
  • Sluit aan bij kerndoelen: 8, 32, 44, 45, 47, 49, 51
  • Geschikt voor: groep 5 (met aanpassingen ook voor groep 6,7,8)
  • Tijdsduur: 4-6 dagdelen

Dit lespakket is ontwikkeld door:

Maartje Kaptein, pabo-student van de Christelijke Hogeschool Ede

Met bijdrages van:

  • Marjolein Kraal, De Gondelier/ Da Vinci plusklassen, Amersfoort
  • Femke Marvin, CBS ‘De Springplank’, Rhenen
  • Truus Berntzen, Koning Davidschool, Ede
  • Philip Wenting, Wageningen University & Research