Een windmolen in mijn achtertuin

In deze lessenserie staan de leerlingen stil bij het milieu en bij energiewinning en energievoorziening in de toekomst. De leerlingen gaan ontdekken, ervaren en begrijpen waarom het van belang is dat er goed nagedacht moet worden over bepaalde beslissingen. Hierbij leren zij rekening te houden met de natuur en ook met de toekomst; de uitputting van de aarde.

Aan het eind van de lessenserie debatteren de leerlingen over het wel of niet bouwen van een windmolenpark in hun gemeente. Op die manier ervaren zij hoe het is om een standpunt te hebben. Voor dit standpunt zoeken ze naar relevante bronnen, zodat ze een debat goed voorbereid kunnen voeren.

  • Doel: leerlingen ontdekken, ervaren en begrijpen waarom het van belang is dat er goed nagedacht moet worden over bepaalde beslissingen.
  • Sluit aan bij kerndoelen: 2, 39, 44, 47, 50 en 54
  • Geschikt voor groep: 6, 7 en 8
  • Tijdsduur: twee keer 2 uur en een keer een dagdeel

Dit lespakket is ontwikkeld door:

  • MariĆ«lle van Zweden, pabo-student Christelijke Hogeschool Ede
  • Sander van den Burg, Wageningen University & Research
  • Ineke Scheps, leerkracht Nijenoord Wageningen