Zebrapaden voor dieren

Waarom hebben dieren oversteekplaatsen nodig? Dat gaan leerlingen zelf ervaren tijdens deze lessenserie. De leerkracht krijgt de benodigde informatie over dit probleem van dieren, zoals versnippering van leefgebieden, en de oplossing hiervoor, zoals de aanleg van “zebrapaden” voor dieren, zoals ecoducten.

De leerlingen ontdekken zelf dat dieren een verschillende manier en tempo van voortbewegen hebben. Ze bezoeken een ecoduct of andere voorziening in de buurt van de school, die bedoeld is om dieren van plek A naar plek B te brengen. Door middel van een dieren-gymles ervaren de leerlingen zelf de gevolgen van versnippering van natuurgebieden.In de laatste les maken de leerlingen door middel van een creatieve verwerking een ideaal dier dat gemakkelijk(er) kan overleven in Nederland.

  • Doel: kinderen ontdekken, zien en begrijpen waarom het nodig is dat er voorzieningen zijn om dieren te helpen bij het verplaatsen tussen verschillende gebieden.
  • Sluit aan bij kerndoelen: 3, 40, 41 en 58
  • Geschikt voor: groep 1, 2 en 3
  • Tijdsduur: twee keer 2 uur en twee keer een dagdeel

Dit lespakket is ontwikkeld door:

  • Robbert Blanken, pabo-student Christelijke Hogeschool Ede
  • MariĆ«lle van Zweden, pabo-student Christelijke Hogeschool Ede
  • Mirjam Broekmeyer, Wageningen University & Research
  • Agnes Arends, leerkracht De Vlinderboom Ede