Alumniverhaal

Pytsje Bakker - Business Manager Energy and Process Industry, Havenbedrijf Rotterdam

Pytsje Bakker studeerde Economie en Beleid en volgde ook haar master in Wageningen. Nadat ze bij diverse organisaties werkervaring opdeed werkt ze nu als Business Manager Energy and Process Industry bij het Havenbedrijf Rotterdam.

Tijdens het VWO waren mijn favoriete vakken economie, geschiedenis en aardrijkskunde. Ik denk dat Wageningen één van mijn beste keuzes ooit is geweest. Het bracht me waar ik nu sta en daar ben ik heel erg trots op.

Hoe ben je bij de Bachelor Economie en Beleid terechtgekomen?

Tijdens het VWO waren mijn favoriete vakken economie, geschiedenis en aardrijkskunde. Dit is één van de redenen waarom ik destijds koos voor de studie Economie en Beleid. Ik denk dat Wageningen één van mijn beste keuzes ooit is geweest. Het bracht me waar ik nu sta en daar ben ik heel erg trots op.

Wat is voor jou de meerwaarde van studeren in Wageningen geweest?

Door het kleinschalige karakter in Wageningen krijg je veel kansen, zoals bijvoorbeeld het opdoen van bestuurservaring. Dit deed ik uiteraard, bij zowel de studie- als studentenvereniging. Ook vind ik het internationale karakter een pré. Zo ging ik tijdens de aansluitende Master studie naar Brazilië en Argentinië om daar onderzoek te doen naar de impact van duurzaamheidscertificaten bij kleinschalige theeboeren. Daarnaast vind ik het goed dat er 5 jarige studies worden aangeboden in Wageningen, waardoor je de kans krijgt om bijvoorbeeld stage te gaan lopen. Zo liep ik tijdens mijn Bachelor studie stage bij de Land- en Tuinbouw Organisatie (LTO) in Brussel als lobbyist bij het Europees Parlement. Een super leuke ervaring waarbij ik veel leerde over de Europese Unie en specifiek het parlement. Tijdens mijn Master studie liep ik stage bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag, bij de afdeling Duurzame Economische Ontwikkelingen. Hier hield ik mij bezig met het beleid voor financiering van grootschalige infrastructuurprojecten in ontwikkelingslanden.

Wat ben je gaan doen na je afstuderen?

Na mijn afstuderen in 2014 kwam ik bij UTZ Certified in Amsterdam terecht. Dit traineeship sloot volledig aan bij mijn Master thesis, aangezien ik me hier bezig hield met het verduurzamen van de koffie-, thee- en cacaosector. Na het traineeship ging ik bij PwC in Amsterdam werken. Hier zat ik op de afdeling Sustainability & Responsible Governance. Bij PwC deed ik advies opdrachten met betrekking tot het verduurzamen van de voedselketen en beoordeelde ik duurzaamheidsverslagen van (grote) bedrijven in zowel binnen- als buitenland. Doordat ik veel verschillende opdrachten had voor allerlei bedrijven en dus ook steeds met andere teams werkte, leerde ik in mijn periode bij PwC super veel. Ik deed vaardigheden en kennis op maar ontdekte ook beter wat voor werk en werkomgeving bij mij past. Ik kan dan ook iedereen aanraden om na je studie aan de slag te gaan als consultant, om zo een goede basis voor je carrière te leggen.

En hoe ziet je huidige functie eruit?

In mijn huidige functie bij het Havenbedrijf Rotterdam houd ik mij bezig met de verduurzaming en de energietransitie van de haven. Het havengebied van Rotterdam zorgt voor zo'n 17% van alle CO2 uitstoot in Nederland. Dus een plek waar veel te winnen is wat betreft het terugdringen van emissies. Onze ambitie is om de klimaatdoelstellingen te halen door de bestaande industrie in de haven te helpen verduurzamen en bovendien nieuwe duurzame bedrijven aan te trekken om zich te vestigen in de haven. Mijn huidige baan vind ik erg leuk; het is grootschalig, het heeft met duurzaamheid te maken, we kunnen écht impact maken, het is een internationale omgeving en ik heb met heel veel andere mensen en partijen te maken.