Kwestie van smaak

Smaak is een belangrijke eigenschap van voedingsmiddelen. Om te bepalen wat consumenten van de smaak van verschillende producten vinden, wordt er sensorisch onderzoek uitgevoerd. Voedingsmiddelen kunnen tijdens zo’n onderzoek op verschillende manieren met elkaar vergeleken worden, bijvoorbeeld qua smaak, geur, textuur en uiterlijk. Alleen al voor smaak zijn veel verschillende producteigenschappen te bedenken: zoutheid, zoetheid, romigheid, enzovoorts.
Zelf kun je ook kleine smaakproefjes doen. Daar vind je hier een aantal voorbeelden van.

Algemene bronnen
  • Sensorische en metabole aspecten van eetgedrag
    In dit artikel vertelt professor Kees de Graaf van Wageningen University over sensorische en metabole aspecten van eetgedrag. Sensorische en metabole aspecten van eetgedrag, K. de Graaf, verschenen in Voeding Nu, jaargang 2006, editie 11, blz 18-21
  • Interview met Professor Kees de Graaf
    In dit artikel wordt professor Kees de Graaf van Wageningen University geïnterviewd. Hij onderzoekt eetgedrag en verricht daarom allerlei sensorische proeven met voeding. Interview met Professor Kees de Graaf, verschenen in Voeding Nu, jaargang 2005, editie 12, blz 18-19Sensoriek – kinine en koekjes
  • Experimenthandleiding om de drempelwaarde van kinine te bepalen of om de smaak van koekjes te proeven en beoordelen. De manier van aanpak kun je ook voor andere voedingsmiddelen gebruiken.

Invalshoeken

Proef je het prijsverschil?

Zelf kun je op school ook kleine smaakproefjes doen. Je kunt bijvoorbeeld testen of je klasgenoten het verschil proeven tussen chips van een A-merk (bijvoorbeeld Lays) en van een huismerk (bijvoorbeeld Albert Heijn). Ook kun je testen of ze duurdere voedingsmiddelen lekkerder vinden en of dit verschilt tussen voedingsmiddelengroepen, zoals koekjes, crackers en cola). Hoe ligt de prijs/kwaliteitsverhouding binnen en tussen verschillende soorten voedingsmiddelen?

Bronnen

  • Proeven van succes
    Sensorisch onderzoek: technieken, procedures en toepassingen Een Nederlandstalig boek met uitleg over sensorisch onderzoek voor mensen met een MBO en HBO niveau. Proeven van succes: sensorisch onderzoek: technieken, procedures en toepassingen, Joep Brinkman, 2012 ISBN: 978 90 81923 30 9
  • Mensen zijn te verdelen in ‘proevers’ en ‘niet-proevers’
    Een artikel uit het VoedingsMagazine waarin ondermeer wordt uitgelegd waarom sommige mensen ‘proevers’ zijn, en dus een bepaalde bitter stof proeven, en andere mensen niet! Mensen zijn te verdelen in proevers en niet-proevers, VoedingsMagazine, oktober 2001, nummer 5

Mix en match

Je kunt je klasgenoten ook drie verschillende soorten vla laten proeven, bijvoorbeeld magere vla, normale vla en slagroomvla. Na het proeven kun je dan de bijbehorende verpakkingen geven of een omschrijving van de vla. Lukt het je klasgenoten om de juiste vla met de juiste verpakking te combineren? En zijn er verschillen tussen groepen mensen te ontdekken? Zijn jongens bijvoorbeeld beter dan meisjes, of opa’s beter dan scholieren? En als je je neus dicht doet, proef je de verschillen dan nog zo gemakkelijk?

Bronnen

  • Proeven van succes
    Sensorisch onderzoek: technieken, procedures en toepassingen Een Nederlandstalig boek met uitleg over sensorisch onderzoek voor mensen met een MBO en HBO niveau. Proeven van succes: sensorisch onderzoek: technieken, procedures en toepassingen, Joep Brinkman, 2012 ISBN: 978 90 81923 30 9
  • Warme chocolademelk is het lekkerst als deze in een oranje mok zit
    Artikel geschreven door Caroline Kraaijvanger op de website scientas.nl. In dit artikel komt naar voren dat de perceptie van smaak onder andere beïnvloed wordt door het servies waarin het product wordt geserveerd.

Zouthappen

Als laatste kun je je klasgenoten ook door middel van een rangordening laten weergeven hoe zout ze vijf verschillende producten vinden (bijvoorbeeld vijf merken tomatensoep uit blik) en hoe lekker ze elk product vinden. Daarna kun je zelf kijken of hun rangordening van zoutheid overeenkomt met de werkelijke hoeveelheid zout die in de producten zit door de etiketten van de verschillende soepblikken te bekijken. Proeven je klasgenoten dat er in bepaalde producten minder zout zit? Hoe kan het dat sommige producten zouter smaken dan dat ze eigenlijk zijn? En zijn deze producten even lekker als producten die zouter of minder zout zijn?  Wat zijn de positieve gezondheidseffecten als mensen minder zoute producten even lekker vinden als zoutere producten?

Bronnen

  • Proeven van succes
    Sensorisch onderzoek: technieken, procedures en toepassingen Een Nederlandstalig boek met uitleg over sensorisch onderzoek voor mensen met een MBO en HBO niveau. Proeven van succes: sensorisch onderzoek: technieken, procedures en toepassingen, Joep Brinkman, 2012 ISBN: 978 90 81923 30 9
  • Filmpje Radar
    Een filmpje van het consumentenprogramma Radar over de Nederlandse zoutconsumptie