Miljoenen kinderen dreigen ondervoed te raken door coronacrisis

4 augustus 2020

Als gevolg van de COVID-19 pandemie hebben veel mensen onvoldoende toegang tot voedsel en gezondheidszorg. Daardoor dreigen miljoenen kinderen in ontwikkelingslanden ondervoed te raken. Dat zijn de onheilspellende conclusies van een groot collectief van internationale wetenschappers, onder wie Saskia Osendarp van de Wageningse onderzoeksafdeling Humane Voeding en Gezondheid. De onderzoekers roepen de internationale gemeenschap op om onmiddellijk in actie te komen.

Na de uitbraak van het coronavirus werd een groot samenwerkingsverband opgezet om onderzoek te doen naar de gevolgen van de pandemie op de voedselvoorziening. Het consortium, Standing Together for Nutrition (STfN), bestaat uit experts op het gebied van voeding, gezondheid en economie. Voedingswetenschapper Saskia Osendarp is Executive Director van het Micronutrient Forum en in die hoedanigheid medeoprichter van STfN. De eerste onderzoeksresultaten van STfN verschenen op 27 juli in The Lancet Global Health Journal, samen met een call to action door de vier directeuren van UNICEF, WHO, WFP en FAO.

Kinderen in Zuid-Azië en Afrika

Uit deze resultaten blijkt dat miljoenen mensen, vooral kinderen in Zuid-Azië en sub-Sahara Afrika, als gevolg van de coronacrisis risico lopen op ernstige voedselproblemen. Als er geen actie wordt ondernomen zullen er in 2020 bijna 130.000 kinderen onder de 5 jaar extra overlijden aan ondervoeding. Daarnaast zullen er 6,7 miljoen meer kinderen als gevolg van de coronacrisis ernstig vermageren. Dit is een toename van 14% ten opzichte van het huidige aantal ondervoede kinderen. Volgens UNICEF zijn het ongekende aantallen voor dit millennium.

Nu de crisis langer gaat duren zullen ook andere gevolgen van ondervoeding alleen maar toenemen, waaronder vertraagde groei, overgewicht en tekorten aan belangrijke voedingsstoffen. De problemen treffen ook moeders die voeding geven.

De coronapandemie heeft direct en indirect tot deze ontwikkelingen geleid. Over de hele wereld zijn voedselsystemen verstoord: het produceren, vervoeren en verkopen van voedsel is een stuk moeilijker geworden. Daardoor hebben veel mensen geen toegang tot voldoende en gezond eten. Daarnaast zijn ook nog eens veel gezinsinkomens gedaald. Ook de gezondheidszorg staat zwaar onder druk, waardoor de preventie en behandeling van ondergewicht in veel gevallen niet mogelijk is.

Eén virus, veel gevolgen

De onderzoekers betrokken bij STfN doen een dringende oproep aan de internationale gemeenschap. Met de call to action ‘One virus, many consequences’ sporen ze de Verenigde Naties en lidstaten aan tot actie en moedigen ze wetenschappers aan tot meer samenwerking. Er is onmiddellijk 2,4 miljard dollar nodig voor de eerste noodacties om ondervoede kinderen en moeders die borstvoeding geven te behandelen en ondersteunen.

Er staat dus veel op het spel, benadrukt Saskia Osendarp: “De afgelopen jaren is er veel vooruitgang geboekt bij het bestrijden van ondervoeding bij jonge kinderen en moeders. Als er nu niet tijdig actie wordt ondernomen dan dreigen we deze vooruitgang voor het eind van dit jaar te verliezen door de indirecte gevolgen van COVID-19. De gevolgen hiervan kunnen generaties doorwerken.”