Vernieuwde MRI-faciliteit in Ede voor innovatief voedings- en klinisch onderzoek

22 oktober 2020

Met het intakelen van een nieuw MRI-apparaat is op 17 oktober een belangrijke stap gezet in de realisatie van een state-of-the-art MRI-faciliteit in Ede. Wageningen University & Research (WUR) en Ziekenhuis Gelderse Vallei (ZGV) realiseren daarmee een unieke faciliteit voor vernieuwend voedingsonderzoek en kwalitatief hoogstaande diagnostiek op locatie van ZGV. De aanschaf van de MRI is mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

De aanschaf van het nieuwe 3 Tesla Magnetische Resonantie Imaging (MRI) apparaat is het vervolg op de succesvolle gezamenlijke investering in de huidige 3T MRI-faciliteit. Deze werd in 2011 bij ZGV geplaatst als onderdeel van de Alliantie Voeding in de Zorg, waarin WUR en ZGV samenwerkingspartners zijn. Vervanging van het huidige apparaat gaat niet over één nacht ijs; de nieuwe MRI staat op z’n plek, maar de installatie en training voor gebruik van het geavanceerde apparaat nemen nog enkele weken in beslag. Naar verwachting is de faciliteit vanaf december beschikbaar voor gebruik in onderzoek door kennisinstellingen en bedrijven.

Voedingsonderzoek

"MRI-technieken zijn de afgelopen jaren verder verbeterd; dit model biedt extra mogelijkheden voor vernieuwend voedingsonderzoek", zegt projectleider Paul Smeets, werkzaam bij de afdeling Humane Voeding & Gezondheid van WUR. Hij ziet dat als een forse update. Deze nieuwe MRI kan sneller beelden maken, met een hogere resolutie en heeft een breder scala aan mogelijkheden.

Paul Smeets, projectleider bij Humane Voeding & Gezondheid

"Voor ons onderzoek naar de effecten van voedsel op de hersenen, lichaamssamenstelling (vetverdeling, spiermassa) en vertering brengt dit nieuwe mogelijkheden" zegt Smeets. Met MRI kunnen onderzoekers het ‘gedrag’ van voedingsmiddelen in de maag volgen. "Met de nieuwe MRI gaan we inzoomen op specifieke processen, zoals de afbraak van eiwit in de maag. De kennis die we via ons onderzoek opdoen, kan door bedrijven worden toegepast bij de ontwikkeling van innovatieve voedingsproducten. Op deze manier kunnen we gezamenlijk een belangrijke bijdrage leveren aan de aanpak van maatschappelijke uitdagingen zoals obesitas."

Levering van de nieuwe MRI-machine bij het ziekenhuis (Credit: Ziekenhuis Gelderse Vallei)

Klinisch onderzoek en diagnostiek

In nauwe samenwerking met Humane Voeding & Gezondheid voert ZGV via het Reuk & Smaakcentrum, een initiatief van de Alliantie Voeding in de Zorg, onderzoek uit naar reuk- en smaakstoornissen. Dankzij inzet van de MRI kan in de toekomst het ziekteverloop beter worden voorspeld en het succes van behandelingen zoals geurtraining beter worden ingeschat. ZGV zal de nieuwe MRI ook inzetten bij prostaatonderzoek en via Sports Valley bij onderzoek naar (top)sportblessures.

We kunnen straks heel kleine spierscheurtjes bij sportblessures beter zien, en meer betrouwbare diagnose stellen bij prostaatonderzoek
Gerlinda Reijnoudt, afdelingsmanager Radiologie ZGV

Gerlinda Reijnoudt, afdelingsmanager Radiologie ZGV, noemt het sterke magnetische veld van de nieuwe MRI als groot voordeel ten opzichte van de twee andere 1,5 Tesla MRI-apparaten die ZGV heeft staan. Reijnoudt: “Met het sterkere signaal krijgen we kleine details nog beter in beeld. Hierdoor kunnen we heel kleine spierscheurtjes bij sportblessures beter zien, maar kunnen we bijvoorbeeld ook een meer betrouwbare diagnose stellen bij prostaatonderzoek. Dankzij snellere metingen duurt onderzoek ook minder lang, wat zowel voor ons als voor de patiënt een groot voordeel is. De vele nieuwe opties van de 3 Tesla MRI stellen ons in staat om de huidige technieken verder te optimaliseren en om nieuwe onderzoekstechnieken te ontwikkelen.”

De nieuwe 3T MRI is aangeschaft door Shared Research Facilities van WUR, met financiële ondersteuning van de provincie Gelderland en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Dankzij de samenwerking met ZGV wordt op deze locatie een unieke faciliteit gerealiseerd, die ook open staat voor gebruik door onderzoekers van andere ziekenhuizen en universiteiten of van bedrijven. Dat kan via samenwerking in projecten met WUR of ZGV, maar ook zelfstandig met ondersteuning vanuit deze organisaties. “Wij leveren maatwerk voor verschillende gebruikers zodat zij metingen kunnen (laten) verrichten. Dat gaat van inregelen van de metingen en leveren van een bekwame operator, tot data-analyse en duiding van de beelden”, licht Smeets toe.

De investering in de nieuwe MRI sluit aan bij de ambitie om geavanceerde apparatuur en faciliteiten beschikbaar te maken voor gedeeld gebruik in het Foodvalley innovatie-ecosysteem. Shared Research Facilities werkt hiertoe nauw samen met Foodvalley Facilities (Foodvalley NL) binnen het programma Foodvalley 2030.