De rol van smaken in de aantrekkelijkheid van elektronische sigaretten

Promovendus ms. EJZ (Erna) Krüsemann MSc
Promotor prof.dr.ir. C (Kees) de Graaf
Copromotor dr. S (Sanne) Boesveldt
Externe copromotor dr R Talhout
Organisatie Humane Voeding & Gezondheid, Wageningen University

di 16 maart 2021 16:00 tot 17:30

Samenvatting:

Elektronische sigaretten (e-sigaretten) kunnen een minder schadelijk alternatief zijn voor mensen die tabak roken. Maar e-sigaretten bevatten ook schadelijke en verslavende stoffen. Het gebruik van e-sigaretten door jongeren en niet-rokers is daarom zorgwekkend volgens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Een van de belangrijkste redenen dat mensen e-sigaretten gebruiken is dat vloeistoffen voor elektronische sigaretten (e-liquids) zoveel smaken kunnen hebben. Het RIVM heeft onderzocht wat het aanbod van smaken in e-liquids in Nederland is, welke smaakstoffen aan e-liquids worden toegevoegd en welke smaken potentiële gebruikers lekker vinden. De resultaten laten zien dat er tienduizenden verschillende e-liquids zijn aangemeld voor verkoop op de Nederlandse markt. Deze e-liquids hebben 245 verschillende, meestal zoete, smaken. E-liquids bevatten het vaakst zoete en fruitige smaakstoffen zoals vanilline, ethylmaltol en ethylbutyraat. Rokers zijn het meest geïnteresseerd in e-sigaretten met een tabak- of menthol/munt-smaak. Niet-rokers zijn het meest geïnteresseerd in zoete en menthol/munt-smaken. Sensorisch onderzoek laat zien dat rokende volwassenen e-liquids met zoete en met menthol/munt-smaken even lekker vinden als niet-rokende jongeren (tot 18 jaar) en jongvolwassenen (20-25 jaar). Ze vinden deze smaken allemaal veel lekkerder dan tabakssmaken.

Dit project is een samenwerking tussen Wageningen University & Research en het RIVM.