Toegeeflijk opvoeden zorgt voor overgewicht hond

12 augustus 2020

Eigenaren van honden met overgewicht hanteren vaak een toegeeflijke hondgerichte opvoedstijl. Deze stijl kenmerkt zich door veel warmte en ondersteuning bij het opvoeden en weinig controle en monitoring en dat zou bijvoorbeeld kunnen leiden tot vaker ‘iets lekkers’ geven. Dat blijkt uit een onderzoek van Wageningen University & Research en Universiteit Utrecht onder ruim tweeduizend hondenbezitters.

Overgewicht komt vaak voor bij honden, uit onderzoeken blijkt dat soms wel de helft te dik is. En dat terwijl overgewicht het welzijn van een hond negatief kan beïnvloeden. ‘Het kan bijvoorbeeld lichamelijke klachten tot gevolg hebben of verergeren’, legt onderzoeker Ineke van Herwijnen uit. ‘Het op gewicht krijgen en houden van een hond kan een hele kluif zijn voor hondeneigenaren’.

Opvoedstijlen

Overgewicht van een kind is gekoppeld aan de opvoedstijl van de ouder, daarom onderzochten Wageningen University & Research en Universiteit Utrecht of hetzelfde geldt voor honden en hondgerichte opvoedstijlen. Uit vragenlijsten van 2.303 deelnemers werden scores berekend voor verschillende hondgerichte opvoedstijlen. De uitslagen werden daarna uitgezet tegen de lichaamsconditie scores van de honden.

De meest opvallende uitkomst was dat de eigenaars van honden met overgewicht in grotere mate de toegeeflijke hondgerichte opvoedstijl rapporteerden. Deze bevinding komt overeen met uitkomsten van ouder-kindgerichte studies. De toegeeflijke opvoedstijl kenmerkt zich door veel ‘responsiviteit’: warmte en ondersteuning bij het opvoeden en weinig controle en monitoring. Mogelijk is het voor dergelijke hoog-responsieve hondeneigenaars lastiger om voedsel vragend gedrag van de hond te negeren.

Gedragingen die afvallen ondersteunen

Door meer aandacht te besteden aan hondgerichte opvoedstijlen in het algemeen, en specifiek aan een mogelijke toegeeflijke stijl, kunnen hondeneigenaars wellicht worden ondersteund bij het managen van het gewicht van hun hond. Van Herwijnen: ‘Op een andere wijze invulling geven aan die sterke wens goede zorg te geven, kan motiverend zijn om gedragingen vol te houden die juist afvallen ondersteunen’.