Selectie voor verbeterde ziekteresistentie in kippen

29 januari 2019

Kippen geselecteerd op hogere niveaus van 'natuurlijke antilichamen' hebben een beter Escherichia coli-ziekteresistentie. Dat ontdekten onderzoekers van Wageningen University & Research en Utrecht University. Selectie van kippen met een verbeterde algemene ziekteresistentie komt daarmee een stap dichterbij, waardoor het gebruik van antibiotica verder omlaag kan en het dierenwelzijn verbeterd.

In pluimveehouderijsystemen komen dieren regelmatig met elkaar in contact. Dit geeft ziekteverwekkers kans zich relatief makkelijk te verspreiden over de dieren. De veehouderij is daarom al decennia lang op zoek naar een manier om algemene ziekteresistentie te verbeteren. Door middel van het verbeteren van algemene ziekteresistentie zijn kippen minder gevoelig voor diverse ziekteverwekkers, zoals bacteriën en virussen.

Selecteren op natuurlijke antilichamen

Dieren beschikken over zogenaamde 'natuurlijke antilichamen', die een onderdeel van het afweersysteem zijn. Natuurlijke antilichamen herkennen ziekteverwekkers in gezonde dieren, zonder dat deze dieren (eerdere) blootstelling aan deze ziekteverwekker hebben gehad. De antilichamen remmen en voorkomen verdere verspreiding in het lichaam. Daarnaast waarschuwen en activeren ze ook andere delen van het afweersysteem. De betrokken onderzoekers van Wageningen University & Research selecteerden legkippen op natuurlijke antilichaamniveaus om te onderzoeken of dit resulteerde in een verbeterde ziekteresistentie.

Ziekteresistentie door natuurlijke antilichamen

Om beter inzicht te krijgen hoe natuurlijke antilichamen algemene bescherming kunnen bieden, werden de legkippen voor zes generaties geselecteerd op hoge of lage natuurlijke antilichaamniveaus. De ziekteresistentie tegen Escherichia coli (ook wel bekend als APEC) werd vervolgens getest. Hoofdonderzoeker Tom Berghof legt uit: "We hebben gekeken naar de uitval en interne schade van een E. coli-infectie in een gecontroleerde setting. Daarbij zagen we dat de hoge lijn twee tot drie keer lagere kans had op uitval én minder orgaanschade had door de E. coli vergeleken met de lage lijn." Berghof vervolgt: "En dit biedt mogelijkheden: de natuurlijke antilichamen zijn niet specifiek voor E. coli, maar hebben waarschijnlijk een bredere werking. Het fokken op hogere natuurlijke antilichaamniveaus lijkt dus algemene ziekteresistentie te verbeteren!"

Toepassingen en toekomstige plannen

Op dit moment wordt onderzocht wat de fysiologische consequenties van de selectie voor natuurlijke antilichamen zijn, om te begrijpen hoe de verbeterde algemene ziekteresistentie tot stand komt. Daarnaast zijn de onderzoekers samen met fokkerijorganisatie Hendrix Genetics bezig met vervolgprojecten om de genetische variatie van natuurlijke antilichamen en E. coli-resistentie beter in kaart te brengen. Uiteindelijk moet dit resulteren in dieren met een hogere algemene ziekteresistentie met minder antibioticagebruik, lagere kosten voor de boer en een hoger dierenwelzijn.

Lees het volledige artikel in Developmental & Comparative Immunology voor meer informatie.

Hendrix Genetics heeft dieren beschikbaar gesteld voor dit onderzoek.

Dit onderzoek is onderdeel van het onderzoeksprogramma "Divergent selection for natural antibodies in poultry" (met projectnummer 12208), dat gefinancierd wordt door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).