Mirte Bosse in gesprek met de koning over belang onderzoek fokprogramma’s

24 november 2020

Onderzoeker Mirte Bosse van Wageningen University & Research heeft met koning Willem-Alexander gesproken over het belang van wetenschappelijk onderzoek voor fokprogramma's van bedreigde diersoorten. Dat deed Bosse afgelopen maandag 23 november op uitnodiging van Diergaarde Blijdorp tijdens een bezoek van de koning aan de Rotterdamse dierentuin.

Willem-Alexander sprak ook met stamboekhouders, dierverzorgers en andere leden van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen. Na een bezoek aan het verblijf van de rode panda's en de Aziatische olifanten nam de Koning de tijd om het gesprek aan te gaan met de betrokkenen over de gevolgen van de corona crisis voor onderzoek- en fokprogramma's.

Fokprogramma's

Er werd onder meer gesproken over de internationale initiatieven die zijn ontstaan om lange termijn schade aan dierenwelzijn en natuurbehoud te voorkomen. Een belangrijke conclusie was dat de continuïteit van onderzoek en fokprogramma's prioriteit heeft en dat onderzoekers en dierentuinen hun gezamenlijke missie voor natuurbehoud blijven voortzetten.

Diergaarde Blijdorp is coördinator van 5 fokprogramma's, waaronder de Aziatische Olifant. Onderzoekers van Wageningen University & Research zijn in samenwerking met Blijdorp een onderzoekslijn gestart waarbij DNA onderzoek ingezet wordt om beter inzicht te krijgen in de genetische status van de olifanten in het fokprogramma, maar ook in het wild. Helaas zijn de financiële middelen voor onderzoek en onderhoud in dierentuinen vanwege de corona crisis afgenomen, waardoor onderzoeks- en fokprogramma's onder druk komt te staan. Ook belemmeren reisbeperkingen het vervoer van dieren ten behoeve van fokprogramma's.

Bedreigde diersoorten

Om dierentuinpopulaties genetisch gezond te houden werken dierentuinen, natuurorganisaties en onderzoekers op Europees niveau samen binnen speciale programma's gericht op de bedreigde diersoorten in de European Association of Zoos and Aquaria (EAZA). Momenteel zijn er 418 van dit soort fokprogramma's met als voornaamste doel om op een wetenschappelijke manier deze populaties te beheren. Hierbij is het van belang om zoveel mogelijk genetische diversiteit te waarborgen.