Remko Uijlenhoet gekozen tot fellow van de American Geophysical Union

20 november 2020

Hoogleraar Remko Uijlenhoet is gekozen tot vooraanstaand lid (fellow) van de American Geophysical Union (AGU). Dat maakte de president van de internationale organisatie 18 november bekend.

De verkiezing tot fellow heeft prof. Uijlenhoet te danken aan de erkenning van zijn ‘uitzonderlijke wetenschappelijke bijdragen’ door collega-onderzoekers en commissieleden. De unie verstrekt jaarlijks niet meer dan één op de duizend leden dit bijzondere lidmaatschap.

Gastmedewerker

Remko Uijlenhoet

De toekenning van de eretitel komt vlak na het afscheid van Remko Uijlenhoet als leerstoelhouder van de leerstoelgroep Hydrologie en kwantitatief waterbeheer van Wageningen University & Research eind oktober en zijn aansluitende aanstelling als hoogleraar Hydrologie aan de Technische Universiteit Delft. Hij blijft echter als gastmedewerker aan WUR verbonden, mede vanwege zijn betrokkenheid bij diverse lopende promotie-onderzoeken.

Erkenning

Remko Uijlenhoet reageert enthousiast op de uitverkiezing: “Ik ben heel blij met deze erkenning van het hydrologische onderzoek dat ik de afgelopen decennia samen met mijn promovendi en collega’s in Wageningen en elders heb gedaan”. Hij noemt daarbij in het bijzonder onderzoek naar de ontwikkeling van remote sensing-technieken voor het meten van neerslag met zijn voormalige promovendi en huidige KNMI-collega’s Hidde Leijnse en Aart Overeem. “En ook de hydrologische toepassing daarvan met collega’s en studenten van mijn voormalige leerstoelgroep”.

Over de American Geophysical Union

De American Geophysical Union is een non-profitorganisatie van aard-, atmosferische, oceaan-, hydrologische, ruimte- en planetaire wetenschappers, met meer dan 62.000 leden in 144 landen. De organisatie zet zich in om ontdekkingen in de aarde- en ruimtewetenschap te bevorderen ten behoeve van de mensheid. De hydrologie, waartoe het vakgebied van prof. Uijlenhoet behoort, is een van de vier kernterreinen van de AGU, die haar hoofdkantoor in Washington D.C. heeft.