Insecten als duurzaam voer voor vee, vis en huisdieren

12 februari 2015

Insecten als voer voor je kat of hond. Maar ook als duurzaam alternatief voor vismeel, een schaarser wordend eiwitingrediënt van visvoer waar grote volumes in omgaan. Dat is de volgende stap in het verkleinen van de ecologische voetafdruk voor de productie van ons voedsel. Op 18 februari komen de nieuwste ontwikkelingen aan bod in de lezingenserie Insecten en Maatschappij georganiseerd door prof. Marcel Dicke en prof. Arnold van Huis van Wageningen University. Gastdocent is ir. Kees Aarts, één van de grootste Nederlandse kwekers van insecten als voer voor vis en vee.

De tweejaarlijkse lezingenserie ‘Insecten en Maatschappij’ geniet een grote belangstelling. Deze aflevering is geprogrammeerd rond het thema ‘Insecten op het menu van mens en dier’.

Katten- en hondenvoer

De snelgroeiende wereldbevolking heeft dringend een nieuwe eiwitbron nodig. Insecten zijn een prima eiwitvervanger voor het schaarser wordend vismeel voor de snel groeiende sector van gekweekt vis, de aquacultuur. Maar insecten kunnen ook een bron van eiwitten vormen in veevoer. Voor huisdieren, zoals katten en honden, kun je ook insecten in het voer verwerken. Insecten als voer voor dieren is zo een volgende stap in de verduurzaming van onze voedselproductie. De kweek ervan vergt minder landbouwgrond, stoot minder broeikasgassen uit en insecten kunnen op organische reststromen gekweekt worden.

Insecten proeven

Bezoekers van de lezing kunnen uiteraard zelf ook proeven hoe insecten smaken. Vele wereldbewoners gingen hen voor. Insectenvlees als eiwitbron ligt al op het bord van twee miljard mensen, in toenemende mate ook bij westerlingen.

De producent van insecten als vis- en veevoer, Protix Biosystems BV, produceert op grote schaal en won onlangs de Schiphol Go Multinational prijs. Op 18 februari spreken ir. Kees Aarts, directeur van deze insectenkwekerij voor vis- en veevoer en prof. Arnold van Huis van Wageningen University, de internationale initiator van insecten als eiwitbron. De Nederlandse landbouw innoveert in snel tempo met een duidelijke focus op duurzaamheid en voedselzekerheid. Wageningen wordt gezien als het internationale episch centrum van deze ontwikkeling.

Dagelijks worden nieuwe stappen gezet naar het nieuwe eten met een kleine ecologische voetafdruk. Na de spectaculaire ontwikkelingen rondom insectenburgers, krekelrepen, insectendiners, insectenspreads, de insecten-en-wijngids, biologische winkels en supermarkten met insecten in de schappen zijn nu insecten als voer voor dieren te verkrijgen.

Hartige insectenmuffins (foto: Marcel Dicke)
Grootschalige productie van eiwit en vet uit insecten voor veevoerbestemming (foto: Marcel Dicke)