Insecten eten in de VS

27 juni 2013

Insecten eten is ook in de Verenigde Staten van Amerika een spraakmakend onderwerp. “Op een gegeven moment stonden in het kleine keukentje van de Nederlandse ambassade zo’n vijftien camera’s op ons gericht”, vertelt Marcel Dicke, hoogleraar Entomologie in Wageningen, die op 26 juni met twee Amerikaanse insectenexperts een presentatie gaf over nut en noodzaak van het eten van insecten.

Insectenhapjes

Samen met Prof. Michael Raupp en Daniella Martin, initiatiefnemer van GirlMeetsBug.com, maakte Marcel Dicke in de keuken van de Nederlandse ambassade in Washington insectenhapjes klaar. Aan de genodigden vertelden Dicke en de Amerikaanse sprekers dat insecten een voedzaam, gezond en duurzaam alternatief zijn voor vlees. De kleine beestjes zijn veel efficiënter dan koeien, varkens en kippen in het omzetten van plantaardige grondstoffen in eiwitten en mineralen die voor mensen goed te verteren zijn, vertelde Dicke.

Nederland profileert zich in VS

“Nog nooit heeft de Nederlandse ambassade in Washington zoveel media-aandacht gehad als voor dit evenement”, liet Landbouwattaché Martin Olde Monninkhof weten. Aanwezig waren vertegenwoordigers van onder meer USAid, het Worldwatch Institute, de Wereldbank, de EU en bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie. Ook journalisten waren massaal gekomen. De Nederlandse ambassade had het evenement georganiseerd om duidelijk te maken dat Nederland een voortrekkersrol speelt op dit onderwerp. “Nou, dat is gelukt”, laat Dicke weten vanuit de VS, waar hij op sabbatical is.

Michael Raupp, Daniella Martin en Marcel Dicke bereiden insecten in de Nederlandse Ambassade in de VS. Foto's: Jeffrey Allanach

Beter dan vlees

Insecten eten heeft vele voordelen, meent Dicke. Voor het telen van veevoer zijn nu al gigantische lappen grond nodig, en naar verwachting verdubbelt de wereldwijde vraag naar dierlijke eiwitten in de komende decennia. Zo veel vlees produceren heeft een enorme impact op het milieu. Bovendien zijn aan overmatige vleesconsumptie gezondheidsrisico's verbonden. Dicke: "De consumptie in de westerse wereld is op dit moment zo groot dat het gezondheidsrisico’s oplevert, waaronder mogelijk vormen van kanker. Ook zijn er risico’s zoals vogelgriep en varkenspest."

Insectenkookboek goes international

Dicke is in de VS in verband met zijn Rhodes visiting professorship aan Cornell University, hij schrijft daar aan een boek over insect-plantrelaties en hij legt er de laatste hand aan de Engelse versie van Het Insectenkookboek. Dat kookboek kwam in 2012 uit in Nederland en het eerste exemplaar werd destijds overhandigd aan (toen nog prinses) Máxima. ‘The Insect Cookbook’ wordt begin 2014 uitgegeven in de VS door Columbia University Press (New York).