Afrikaanse varkenspest in populaire vakantielanden: voorkom verspreiding

Published on
27 juni 2023

Afrikaanse varkenspest (AVP) komt voor in verschillende Europese en Aziatische landen, waaronder in de populaire vakantielanden Italië, Duitsland, Kroatië en Griekenland. Vakantiegangers kunnen een rol spelen bij de verspreiding. Ga je op reis naar een land waar AVP aanwezig is bij varkens of wilde zwijnen, voorkom dan dat jij bijdraagt aan verspreiding ervan. Het is geen zoönose, dus mensen worden er niet ziek van, maar we willen uiteraard voorkomen dat het virus in Nederland terechtkomt.

Wat is Afrikaanse varkenspest?

Het Afrikaanse varkenspest virus veroorzaakt bij varkens en wilde zwijnen ernstige ziekte en meestal sterfte. Helaas is er nog geen geregistreerd vaccin beschikbaar. Mocht de ziekte in Nederland uitbreken, dan heeft dat grote gevolgen.

Hoe kunnen we verspreiding voorkomen?

We willen voorkomen dat Afrikaanse varkenspest naar Nederland komt. Hoe kun je daar tijdens je vakantie in het buitenland bij helpen?

• Neem geen vleeswaren zoals gedroogde worst, salami of andere varkensproducten mee naar Nederland
  • Laat nooit etensresten achter in de natuur, gooi ze in een goed afgesloten afvalbak
  • Voer varkens en wilde zwijnen nooit, en zeker geen etensresten, ook niet op bijvoorbeeld een kinderboerderij

Ook onder je schoenen kun je het Afrikaanse varkenspest-virus mee naar Nederland nemen. Maak de schoenen waarmee je in de natuur komt dus goed schoon voor terugkomst naar Nederland en draag ze niet als je bijvoorbeeld naar een varkensbedrijf of kinderboerderij gaat.

Infographic: Hoe varkens en wilde zwijnen besmet kunnen raken met AVP