Staan uw inspanningen voor duurzaamheid op de kassabon?

Het is moeilijk duurzaamheid te vertalen naar een passende verkoopprijs. Wij willen samen met u op zoek naar de eerlijke en echte prijs van duurzame producten voor iedere stap in de keten. Met als resultaat de waarde van uw inspanningen voor duurzaamheid inzichtelijk te maken en zelfs te vertalen naar de kassabon. Heeft u interesse? Wij gaan daar graag met u over in gesprek.

  • Echte en eerlijke prijs_duurzaamheid op de kassabon

Inspanningen niet verrekend in de prijs

De extra inspanningen die u als bedrijf levert, zijn voor een aanzienlijk deel niet zichtbaar in de prijs van producten. Die vallen buiten de spreekwoordelijke boot en halen vaak niet de kassabon.

Hier zijn meerdere redenen voor, waaronder het feit dat het geen eenvoudige opgave is om een eerlijke verdeling te organiseren of om duidelijkheid te creƫren in de veelheid van informatie die soms tegenstrijdig lijkt. Buiten de keten zijn consumenten niet of nauwelijks op de hoogte van de extra inspanningen die geleverd moeten worden en de impact daarvan.

Echte prijzen geven bedrijven, investeerders, overheden en consumenten de benodigde informatie om een duurzaam voedselsysteem te realiseren.
Dr. Adrian de Groot Ruiz, Executive Director True Price

Op zoek naar de echte en eerlijke prijs

In een Publiek-Private Samenwerking willen Wageningen University & Research, True Price en Bionext samen met u op zoek naar de echte en eerlijke prijs van producten. U ontvangt direct inzichten in hoe uw producten verder kunnen worden verduurzaamd en welke communicatiestrategieƫn u kunt inzetten om de verkoop van uw producten te bevorderen.

Deze PPS is van groot van belang omdat er een nieuw, eerlijk level playing nodig is om de transitie van landbouw en voeding versneld vorm te geven. [...] Eerlijke prijzen in de keten zijn daar een onlosmakelijk onderdeel van, want zonder een eerlijke prijs vindt afbraak van kwaliteit plaats.
Bavo van den Idsert, directeur Bionext

Voordelen als u meedoet:

  • inzicht in de verborgen maatschappelijke kosten en hoe daarmee om te gaan
  • u ziet hoe de consumenteneuro verdeeld is over de ketenpartners
  • u weet welke communicatiestrategieën de verkoop van duurzame producten bevorderen

Voorbeeld: onderzoek naar transparantie in de varkensketen

Consumenten hechten bij het kopen van varkensvlees waarde aan informatie over het individuele bedrijf waar de varkens gehouden zijn. Consumenten in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn bereid om voor deze informatie te betalen. De betalingsbereidheid is ongeveer gelijk aan de extra kosten die in de keten gemaakt moeten worden om de herkomst van het vlees in de keten naar individuele bedrijven te kunnen garanderen. Lees meer over dit onderzoek.