Open Dag van het Bajes Kwartier

Tijdens de Open Dag van het Bajes Kwartier presenteert de nieuwe wijk zich aan de stad Amsterdam, waarna het mogelijk is om deel te nemen aan het aansluitende debat ‘We Connect the City’ van Pakhuis de Zwijger in de Bijlmerbajes. Gedurende de dag is er gelegenheid om in gesprek te gaan met de initiatiefnemers en partners van Bajes Kwartier.

Organisator Partners van het Bajes Kwartier Amsterdam

za 21 april 2018 13:00 tot 18:00

Locatie Bajes Kwartier, Amsterdam

De Bijlmerbajes transformeert de komende jaren van afgesloten gevangenis tot bruisende nieuwe wijk van Amsterdam, met zo’n 1350 nieuwe woningen en unieke hotspots, zoals Dutch Design Superstudio’s, de Groene Toren en een restaurant. Bajes Kwartier wordt een plek voor echte stedelingen die geloven dat de stad ook anders kan. Duurzaam, bewust, gezond. Hier worden de nieuwste inzichten op het gebied van Healthy Urban Living ingezet om tot een wijk te komen waar je niet alleen gezond, maar ook gelukkig leeft.

Van Bijlmerbajes naar Bajes Kwartier

Bajes Kwartier is een ontwikkeling van AM, AT Capital en Cairn. Na een intensieve tenderfase heeft de gemeente Amsterdam het plan van Bajes Kwartier Ontwikkeling C.V. als beste voor de stad beoordeeld. In maart nam het consortium het terrein officieel af.

Ontwikkeling de Groene Toren

Wageningen University & Research is een van de partijen in het consortium onder leiding van AM die de ontwikkelrechten van het Bijlmer Bajes terrein gewonnnen heeft. Het gaat om het ontwikkelen van een circulaire, groene, gezonde wijk. Jan Willem van der Schans adviseert AM bij de uitwerking van de plannen en coördineert verdere bijdragen vanuit Wageningen University & Research rond bijvoorbeeld het benutten van afvalstromen voor energie opwekking, en het terugwinnen van nutrienten en water.

Onze focus ligt op dit moment op de ontwikkeling van de Groene Toren, een van de gevangenistorens die blijft staan en wordt herontwikkeld tot een ''verticaal park''. Wij kijken hier onder andere naar toepassingen voor vertical farming. Verder zijn we betrokken bij de invulling van het ''horizontale groene landschap'', de tientallen plaatsen in het complex waar groen wordt ingezet voor zaken als verfraaiing, water buffering, luchtzuivering, verkoeling en voedselproductie.

Jan Willem van der Schans is ook een van de deelnemers aan het Pakhuis de Zwijger debat.

Meer informatie over het programma vindt u op www.bajeskwartier.com/opendag.