Zestig basisscholen doen mee aan Kok in de klas 2022

16 mei 2022

Deze week gaan zestig professionele koks op pad om een kookles te verzorgen op zestig basisscholen. De kooklessen vinden plaats op maandagmiddag 16 mei, dinsdag 17 mei of woensdag 18 mei.

De koks werken allen vrijwillig mee. Kinderen leren in deze lessen veel over smaak en eten. Ook werken zij aan vaardigheden als rekenen (schatten van hoeveelheden, breuken) en plannen. Projectleider Marlies Willemsen-Regelink (WUR): "Bij het koken komt van alles samen. Je proeft, je leert hoe je een wortel of een radijs raspt én hoe je daarmee iets lekkers kan maken. Terwijl de kinderen aan het koken zijn worden ze ook nieuwsgierig naar hoe een radijs groeit."

Tv-kok Sandra Ysbrandy

Tv-kok Sandra Ysbrandy gaf de aftrap van de week ‘Kok in de Klas 2022’ met een kookles voor groep 8 op PCBO Gaspard de Coligny in Baarn:

Koks in het hele land bezoeken scholen om leerlingen te leren over smaak, koken én het koksvak. In totaal doen 1600 leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 mee.

Speciaal voor Kok in de Klas heeft tv-kok Sandra Ysbrandy een recept gemaakt; de regenboogwrap. Een volkorenwrap vol groenten, fruit en yoghurtdressing. De benodigde groenten worden in Nederland geteeld en geoogst in het voorjaar. De groenten (o.a. radijs, witte kool en wortel) vormen samen de kleuren van de regenboog.

Groenteconsumptie

In Nederland eet zes procent van de kinderen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) groenten en twaalf procent de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit. Groente- en fruitsoorten bevatten elk waardevolle voedingsstoffen. Het is daarom extra belangrijk dat kinderen leren om verschillende soorten groenten en fruit te proeven en te eten. Het eten van meer plantaardige voeding draagt bovendien bij aan een duurzamer voedingspatroon.

Materialen – Kok in de klas live en online

Kok in de Klas is onderdeel van het lesprogramma Smaaklessen. Smaaklessen is een effectief lesprogramma over eten en smaak voor kinderen op de basisschool. Met Smaaklessen wordt de nieuwsgierigheid en interesse van kinderen naar gezond en duurzaam eten opgewekt. Het beleven van voedsel staat in de lessen centraal. Weten waar het eten vandaan komt, helpt om bewuste, gezonde keuzes te maken. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat voedingseducatie effectiever is wanneer gebruik wordt gemaakt van ervaringsgerichte lesmethoden en activiteiten.

Het Kok in de Klas-event is mogelijk gemaakt vanuit het Rijksprogramma Jong leren eten en het Voedseleducatie Platform. Het Voedseleducatie Platform is een Publiek-Private Samenwerking (PPS), waarin overheid, bedrijfsleven, wetenschap, onderwijs en maatschappelijke organisaties samenwerken aan objectieve educatie over voeding bij kinderen. Het Steunpunt Smaaklessen van Wageningen University & Research is verantwoordelijk voor de aansturing van het Voedseleducatie Platform.