WUR dingt mee naar Rockefeller’s Food System Vision Prize

25 maart 2020

Twee teams van Wageningen University & Research dingen mee naar de Food System Vision Prize van de Rockefeller Foundation. Al sinds november strijden 1319 teams om een van de tien finaleplaatsen met hun visie op een toekomstig voedselsysteem. In maart luidde het eerste oordeel: slechts 79 teams mochten door naar de halve finale en gaan daarmee een fase in van uitbreiding en scherpstelling van hun projectvoorstel. Onder die 79 teams bevinden zich er twee van WUR. Eén team staat onder leiding van Imke de Boer (hoogleraar Animal Production Systems) en een ander onder leiding van Marian Stuiver (programmaleider Green Cities bij de Environmental Sciences Group). Wat is hun voedselvisie voor 2050?

Een nieuw voedselsysteem voor Nederland

Imke de Boer zet een visie neer voor een Nederlands voedselsysteem dat gezond, inclusief en circulair is. In haar visie “Re-rooting the Dutch food system – from more to better” (link naar video) omschrijft ze haar streefbeeld voor 2050, waarin het voedselsysteem lokaal geworteld is, waarin water, grond en lucht schoon en gezond zijn, de biodiversiteit gewaarborgd wordt, grondstoffen niet langer uitgeput worden en waarin plantbiomassa voor menselijke consumptie gebruikt wordt. Dieren worden gevoed met bijproducten die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie.

Het nieuwe voedselsysteem wordt gestimuleerd door de politiek en de economie: zo is er een ministerie van Voedsel en Gezondheid, zijn er duidelijke afspraken gemaakt over de milieugebruiksruimte en importeren we alleen nog voedseleindproducten zoals chocoladerepen in plaats van cacao. Ook technologische ontwikkelingen stimuleren boeren, door hen bijvoorbeeld te helpen bij de verzorging van hun gewassen. Burgers zijn daarnaast meer betrokken bij de productie van hun voedsel, bijvoorbeeld door lid te worden van een gemeenschapsboerderij of zijn betrokken bij beleidsvorming.

Imke werkt op dit moment samen met verschillende onderzoekers, boeren en organisaties om haar visie verder scherp te stellen.

Van food deserts naar circulaire food hubs in Washington DC

Marian Stuiver werkt met een team van onderzoekers van WUR en de University of the District of Columbia aan het bewerkstelligen van circulaire voedseleconomieën in de verschillende wijken (wards) van Washington DC. Met haar visie ‘Food Connects 2050: a nature-based food economy for Washington DC’ (link naar video) zoekt ze naar een manier om de inwoners van zogenaamde food deserts – waar men verder moet reizen dan 2.4 km om verse producten te kunnen kopen - toegang te geven tot lokaal geproduceerde groenten en fruit.

Marian en haar team maken gebruik van het circulaire Urban Food Hubs Model. In dit model wordt er zo min mogelijk afval geproduceerd, maar juist zoveel mogelijk energie in het voedselsysteem behouden. De groene hubs maken steden daarnaast bestendig tegen bijvoorbeeld hitte- en wateroverlast. En met een groenere omgeving, een gezonder eetpatroon en meer betrokkenheid van inwoners bij de voedselproductie, verbetert het de kwaliteit van leven van alle inwoners van de stad. Elke hub bestaat uit vier componenten: voedselproductie, voedselbereiding, voedseldistributie en afval- en watermanagement, die op een zo circulair mogelijke manier worden ingevuld. Deze hubs zijn divers en op elkaar afgestemd, en zijn verbonden met de stad, de buitenwijken en het platteland.

De finalisten worden eind mei bekend gemaakt.

De onderzoekers worden bij hun inzending ondersteund door het Universiteitsfonds Wageningen.