Unpack your challenge
Wat is de meest duurzame verpakking voor uw (vers)producten op de lange termijn? Een pasklaar antwoord is er vaak niet, maar wel heldere stappen om te komen tot een goed onderbouwde verpakkingsstrategie. In Unpack your challenge werken Wageningse experts voor 3 bedrijven kosteloos een roadmap uit naar de best passende verpakkingsstrategie. In ruil daarvoor worden anonieme versies van de roadmaps gepubliceerd, zodat andere bedrijven de processtappen ook kunnen toepassen. Meld uw uitdaging dus snel aan en maak kans op één van die 3 plekken!
Veel verpakkende bedrijven willen hun verpakkingen voor 2030 verduurzamen. Maar wat is duurzaam op de lange termijn? Hoe realiseer je dat in zo’n korte periode? Een verpakkingslijn vervang je niet in een jaar. En wat is economisch gezien de beste keuze? Alleen een goed doordachte verpakkingsstrategie (Reduce, Reuse, Recycle of Replace) leidt tot langdurig effectieve en duurzame oplossingen.
In Unpack your challenge ontrafelt Wageningen University & Research de route naar zo’n strategie: zij brengt de stappen in kaart, plus de benodigde informatie per stap. Hiermee hebben bedrijven alle ingrediënten in huis om zelf hun verpakkingsstrategie (wetenschappelijk onderbouwd) te bepalen of te verbeteren, en uit te rollen. Om zo sneller hun verpakkingsdoelen te kunnen bereiken.
Deel uw verpakkingsuitdaging!
Hoe werkt het?
- Meld uw grootste verpakkingsuitdaging aan via dit formulier: inschrijving Unpack your challenge
- WUR selecteert de 3 meest voorkomende uitdagingen en nodigt de 3 bijbehorende bedrijven uit voor een brainstormsessie.
- De 3 bedrijven houden (ieder afzonderlijk) een 2 uur durende brainstormsessie met een op maat samengesteld en multidisciplinair team van WUR-experts. Samen werken zij de roadmap naar de best passende verpakkingsstrategieën voor dat bedrijf uit.
- Na afloop deelt WUR anonieme versies van de roadmaps, onder andere via social media en vakmedia, zodat ook andere bedrijven de processtappen kunnen toepassen. Lees meer over ons onderzoek naar duurzame voedselverpakkingen.
Voor wie?
- CEO’s, managers, verpakkingstechnologen, inkopers en andere professionals van verpakkende bedrijven in Europa.
- De 3 geselecteerde bedrijven nemen met minimaal 2 personen deel aan de brainstormsessies. Bij voorkeur de CEO en/of manager in combinatie met een verpakkingstechnoloog, zodat strategie en implementatie hand in hand gaan. Bovendien zorgt deze combinatie vaak voor meer draagvlak binnen het bedrijf.
Criteria voor deelname
- De uitdaging moet de complexiteit van het verduurzamen van verpakkingen weergeven. Simpele verpakkingsvragen zoals de keuze tussen verpakking A of B, komen niet in aanmerking.
- Het gaat alleen om uitdagingen in het voedseldomein, specifiek voor versproducten. Uitdagingen gericht op verpakkingen voor niet-voedselproducten worden niet in behandeling genomen.
- De indiener van de uitdaging is een verpakkend bedrijf dat opereert in Europa. Voorstellen van aanbieders van oplossingen worden niet in behandeling genomen.
- De indiener van de uitdaging gaat akkoord met het openbaar maken van de resultaten uit de 3 brainstormsessies, zodat zoveel mogelijk bedrijven de processtappen kunnen gebruiken. Dit gebeurt anoniem: de 3 bedrijven worden niet bij naam genoemd en de cases worden zodanig gepresenteerd dat ze niet te herleiden zijn tot dat bedrijf. Tenzij het bedrijf zelf genoemd wil worden. Dit wordt van tevoren afgestemd.