Voedselkeuze en eetgedrag

Voedselkeuze en eetgedrag

Van leefstijlprogramma tot maaltijdservice en eiwitverrijkte drank: een gezond initiatief krijgt pas impact zodra de consument ervoor kiest, het waardeert en op de juiste manier gebruikt. Wageningen Food & Biobased Research geeft inzicht in voedselperceptie, voedselkeuze en eetgedrag en biedt ondersteuning bij de ontwikkeling van producten en diensten die aansluiten bij wat de doelgroep nodig heeft.

Consumentenonderzoek en voeding

Een leefstijlprogramma dat mensen verleidt om gezonder te gaan eten, een maaltijdservice die ouderen helpt fit te blijven of een snack die de groenteconsumptie van kinderen stimuleert. Deze concepten sluiten aan bij de behoefte van consumenten, maar kiezen zij er ook daadwerkelijk voor? Smaakt die snack wel lekker genoeg? Maken consumenten zo vaak gebruik van de maaltijdservice dat ze er fysiek profijt van hebben? En zorgt het leefstijlprogramma er echt voor dat mensen gezonder gaan leven? Onze experts geven gedetailleerd inzicht in de voedselperceptie, voedselkeuze en het eetgedrag van de consument; inzichten die nergens anders beschikbaar zijn. Tevens vertalen we de laatste wetenschappelijke kennis over gezonde voeding en consumentengedrag naar innovaties voor specifieke doelgroepen.

Van smaak- en geuronderzoek tot eetgedrag

Wageningen Food & Biobased Research doet sensorisch onderzoek en bestudeert voedselperceptie, voedselkeuze en eetgedrag van consumenten tot in de kleinste details. Zowel bij de doorsnee consument als bij specifieke doelgroepen, zoals kinderen en ouderen. Niet alleen in het lab, maar ook in de omgeving waar de consument zijn keuzes maakt en eet: bijvoorbeeld thuis aan de keukentafel, op school, of in het ziekenhuis. Wageningse experts kunnen de testomgeving zeer nauwkeurig simuleren, tot achtergrondgeluiden en- geuren aan toe. Consumentenonderzoekers, voedingsdeskundigen, productontwikkelaars en psychologen werken in Wageningen intensief met elkaar samen. Ze hebben een uniek ouderenpanel tot hun beschikking, met maar liefst 800 zelfstandig wonende senioren van uiteenlopende opleidingsniveaus. Dit panel geeft uitstekend inzicht in de wensen en behoeftes van de oudere consument. Daarnaast beschikt Wageningen Food & Biobased Research over een breed netwerk met vooraanstaande onderzoekers. Hierdoor krijgen opdrachtgevers automatisch toegang tot nog meer kennis en expertise.

Ouderen en kinderen

Uit onderzoek van Wageningen University & Research blijkt dat de inname van extra eiwit de spierkracht en -functie bij ouderen bevordert. Dit inzicht vormt de basis voor het leefstijlprogramma ‘ProMuscle in de praktijk’, dat ouderen helpt om zo lang mogelijk zelfredzaam te blijven. Senioren krijgen hierbij krachttraining en voedingsadvies met speciale aandacht voor de inname van eiwit. Als kinderen vaak groente en fruit krijgen voorgeschoteld, gaan ze er wellicht automatisch meer van eten. Vanuit die gedachte is het project ‘Groente als ingrediënt’ (2017-2019) gestart. Hierin werkt Wageningen Food & Biobased Research met diverse ketenpartners aan groenterijke voedingsmiddelen voor jongeren (12-18 jaar). De vraag hoe groente en fruit op school het beste beschikbaar gemaakt kan worden staat centraal in het project ‘Groente en fruit op school, vanzelfsprekend!’ (2017-2019). De meest kansrijke interventiestrategieën worden geselecteerd voor vervolgonderzoek.

Geïnteresseerd in de mogelijkheden?

Zeker weten dat consumenten enthousiast worden van een leefstijlprogramma, product of dienst? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer weten?

Onderzoeksprogramma Smart customised nutrition and health