EU-Schoolfruit opnieuw erkend als goed onderbouwde interventie

11 februari 2019

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma, dat het eten van fruit en groente op de basisschool bevordert, heeft wederom de erkenning 'goed onderbouwd' ontvangen van het Centrum Gezond Leven van het RIVM.

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma wordt iedere vijf jaar door het RIVM beoordeeld op kwaliteit, uitvoerbaarheid en effectiviteit. De erkenning zorgt ervoor dat het interventieprogramma wordt opgenomen in de interventiedatabase. Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma heeft de erkenning "goed onderbouwd" ontvangen, omdat de erkenningscommissie het programma een mooie, doordachte en goed onderbouwde interventie vindt, en het programma substantieel is doorontwikkeld sinds de vorige erkenning (2013). Ook de aansluiting bij het lesprogramma Smaaklessen, het eerste effectief beoordeelde lesprogramma over voeding, wordt door de commissie als zeer positief ervaren.

Effectiviteit

Om de erkenningsstatus "effectief" te ontvangen, is een effectstudie gestart. De studie wordt door Promovendus Angeliek Verdonschot van Wageningen University & Research in samenwerking met The University of Newcastle, AustraliĆ« uitgevoerd. Dit schooljaar doen 1.700 kinderen uit groep 6 en 7 mee aan het onderzoek, waarin aspecten als kennis over voeding, groente- en fruitconsumptie en voedselvaardigheden worden gemeten. Daarbij wordt gekeken naar de invloed van 1) de educatie component (door middel van Smaaklessen) en 2) de omgevingscomponent - de beschikbaarheid van groente en fruit (door middel van EU-Schoolfruit).

Doorontwikkeling

In de komende jaren wordt EU-Schoolfruit verder doorontwikkeld. In samenwerking met het lesprogramma Smaaklessen wordt er gewerkt aan een nieuwe digitale leeromgeving om voedseleducatie in aan te bieden. Basisscholen kunnen hiermee flexibeler het lesprogramma inzetten en op maat hun eigen onderwijsaanbod samenstellen.

EU-schoolfruit- en groenteprogramma

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is een laagdrempelig stimulansprogramma. Scholen ontvangen gedurende twintig weken voor elke leerling iedere week drie stuks gratis fruit en groente. Daarnaast is er aandacht voor educatie en het stimuleren van fruit en groente op school, ook na het programma. Steunpunt Smaaklessen & EU-Schoolfruit is verantwoordelijk voor de projectuitvoer van het EU-Schoolfruitprogramma.

Media