Project

Effect schoolmelkprogramma op de drankenconsumptie van kinderen

In 2021 onderzocht Wageningen Food & Biobased Research de effecten van het schoolmelkprogramma. Het onderzoek - uitgevoerd in opdracht van JOGG en in samenwerking met FrieslandCampina - wees uit dat één op de vijf kinderen door dit programma zuivel ging drinken op school.

Via het Schoolmelkprogramma van FrieslandCampina krijgen kinderen 20 weken lang 2 tot 3 keer per week gratis (karne)melk op school. Met als doel de zuivelconsumptie onder kinderen te stimuleren. Het programma is recent vernieuwd: er wordt nu uit grootverpakkingen geschonken en het aanbod is verbreed met halfvolle yoghurt en karnemelk. JOGG en FrieslandCampina wilden het effect hiervan weten.

Consumptiemetingen en enquêtes

Wageningen Food & Biobased Research voerde consumptiemetingen uit op 3 scholen in Nederland. Bij 114 kinderen uit groep 5 t/m 8 werd gemeten wat en hoeveel zij dronken op een schoolmelk-dag en op een niet-schoolmelkdag, om zo de directe en indirecte invloed van het programma op de inname van zuiveldranken en andere dranken in kaart te brengen.

Daarnaast heeft het onderzoeksteam een vragenlijst uitgezet bij ouders (op 9 scholen) over de reguliere drankenconsumptie van hun kind (groep 1 t/m 8) en hun ervaringen met het Schoolmelkprogramma. Deze vragenlijst werd door 242 ouders ingevuld.

Een kleine groep verschuift

Uit de consumptiemetingen bleek dat 21% van de kinderen door het programma zuivel ging drinken op school. Bij het merendeel van deze veranderaars ging het om een switch van water naar (karne)melk (3 v/d 5). De andere veranderaars (2 v/d 5) gingen van suikerhoudende dranken op een niet-schoolmelk-dag naar (karne)melk op een schoolmelk-dag. Vier procent van de kinderen verschoof van zuivel naar niet zuivel, 63 procent dronk op beide schooldagen geen zuivel op school, en 12 procent dronk op beide dagen een zuiveldrank op school. Op een schoolmelkdag dronk 29 procent van de kinderen (karne)melk vanuit het Schoolmelkprogramma.

In de vragenlijst gaf 19 procent van de ouders aan dat hun kind meer (karne)melk is gaan drinken door het Schoolmelkprogramma. 66 procent van de ouders vond het fijn dat de school van hun kind deelneemt aan het Schoolmelkprogramma en 49 procent van de kinderen was volgens hun ouders enthousiast over het programma.

De resultaten van het onderzoek zijn beschreven in een powerpointpresentatie en een factsheet.

Lees meer over hoe en waarom Wageningen University & Research samenwerkt met bedrijven in dit artikel: ‘We hebben bedrijven nodig om impact in de praktijk te kunnen maken’.