Project

Gezonde consumentenkeuzes als kans in maaltijdbezorgapps

Steeds vaker worden maaltijden en snacks thuis, op het werk en zelfs tot in de schoolklas bezorgd. Hierbij bieden bezorgapps consumenten veel gemak, bezorgopties binnen 30 minuten en keuze uit grote aantallen restaurants en gerechten. Bovendien geven apps steeds vaker gepersonaliseerde tips. Wageningen University & Research zoekt partners voor een onderzoeksproject naar kansen en mogelijkheden in zowel de aanbod- als de vraagkant van gezondere opties in snacks en maaltijden via bezorgapps.

Deze bezorgapps en websites bieden vaak ongezonde voedselproducten aan. Gezondere opties zijn wel verkrijgbaar, maar vaak verscholen in het enorme aanbod van gerechten en snacks van verschillende restaurants. Steeds meer consumenten willen gezonder eten, maar gebruiken bezorgapps alleen ze zichzelf een keer iets ongezonds gunnen.  Hier liggen kansen voor een online bezorgomgeving waarmee consumenten die gezond, lekker en makkelijk willen eten, bereikt kunnen worden.

Inzichten in gedragsverandering

Wie zijn deze geïnteresseerde consumenten, wat kenmerkt hen en hoe zijn zij te bereiken via gepersonaliseerde communicatie? Denk hierbij aan een idee dat geïnteresseerde consumenten de mogelijkheid kunnen aanklikken om voedsellogo’s naar keuze weer te geven (bijvoorbeeld Nutriscore) en dit als selectiecriterium te gebruiken, of dat consumenten ook maaltijden kunnen kiezen die minder zout bevatten. Big data analysetechnieken en artificial intelligence zoals gebruikt op sociale media platforms helpen hier bij het voorspellen van consumentenvoorkeuren en gedrag en leren ons welke (gezondere of duurzamere) keuzes te presenteren aan welke consument. Dit levert voor alle partners nieuwe inzichten op in gedragsverandering bij consumenten, een positieve profilering en kans op uitbreiding van marktsegmenten.

In dit project wordt onderzocht wat kansen en mogelijkheden zijn in zowel de aanbod- als de vraagkant van gezondere opties in bezorgde snacks en maaltijden. Hierin komen wetenschappelijke inzichten uit de consumenten- en voedingswetenschap samen. Bovendien richt een belangrijk deel van het project zich op het experimenten met digitale design-elementen en data technieken om gezondere keuzes te voorspellen en personaliseren.

Partners gezocht

We zoeken partners (bedrijven) die willen deelnemen aan het projectconsortium en in-cash en/of in-kind (uren of producten) bijdragen aan het project. Partners ontvangen geen subsidie, maar gezamenlijk dienen zij minimaal 10% en maximaal 49% van het totale budget voor de aanvraag bijeen te brengen. Binnen dit project kan bijvoorbeeld gedacht worden aan restaurants, bezorgdiensten en de IT branche.

Interesse?

Neem contact met ons op om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.