Impact en werkingsmechanisme micro- en nanoplastics op menselijke gezondheid

1 december 2020

Onderzoekers Toxicologie van Wageningen University & Research betrokken bij groot Europees Horizon 2020-project.

Mensen worden blootgesteld aan micro- en nanoplastics vanwege hun wijdverspreide aanwezigheid in het milieu. Toch is er slechts zeer beperkte informatie over de mogelijke impact van deze blootstelling op de menselijke gezondheid. In een consortium met 11 partners: PlasticHeal - gecoƶrdineerd door Universitat Autonoma de Barcelona - zullen onderzoekers van de afdeling Toxicologie van Wageningen University & Research de impact bestuderen die micro- en nanoplastics kunnen hebben op het menselijke darmkanaal.

Hiervoor gebruiken zij een verscheidenheid aan op menselijke cellen gebaseerde benaderingen en onderzoeken de mogelijke nadelige gevolgen voor de menselijke gezondheid. Belangrijk is het gebruik van computermodellen om de bevindingen van de laboratoriummodellen voor de menselijke gezondheid te interpreteren. Hiervoor worden zogeheten fysiologisch gebaseerde kinetische modellen gebruikt.

Het onderzoek in dit project draagt bij aan de ambitie om innovatieve benaderingen te ontwikkelen voor het testen van de veiligheid van chemicaliƫn en zo het gebruik van dierproeven in toxicologische studies te verminderen.