Kantelpunt bereikt voor herformulering voedingsproducten

20 maart 2019

Het aantal mensen met overgewicht en obesitas blijft stijgen. Teveel suiker is nog steeds één van de oorzaken. "Maar ook het aantal bedrijven dat minder suikerrijke producten met vergelijkbare smaak en textuur maakt, neemt in rap tempo toe. Herformulering - met name suikerreductie - wordt mainstream," zegt Joost Blankestijn, programmamanager Food Innovations for Responsible Choices bij Wageningen University & Research. Op donderdag 4 april - tijdens de workshop Food Reformulation voor de bakkerij- en zoetwarenbranche – presenteert WUR de highlights van haar kennis over herformulering.

Geen belemmeringen

Blankestijn: "Kennis over herformulering is volop aanwezig, de overheid stimuleert suikerreductie met het Nationaal Preventieakkoord en bedrijven tonen steeds meer interesse, daadkracht en transparantie over hun werkwijze. Kortom, de weg is vrij om en masse te gaan herformuleren."

Overview kennis

Het kantelpunt wordt letterlijk zichtbaar tijdens de workshop. Martijn Noort, onderzoeker herformulering bij Wageningen University & Research: "Na decennia lang onderzoek te hebben gedaan naar herformulering kunnen wij nu een totaaloverzicht geven van onze kennis op dit thema. Een aantal (concurrerende) ingrediëntenleveranciers presenteert haar lekkerste suikervrije cake en doet mee aan een smaaktest voor de deelnemers - het ultieme bewijs voor toenemende transparantie. En last but not least, voor het eerst komen hier alle stakeholders (bedrijven, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) bij elkaar om kennis te delen."

Workshop

De workshop wordt geopend door Marian Geluk, directeur FNLI. Zij spreekt over het akkoord gezonde productsamenstelling en de noodzaak van herformuleren binnen de voedingsmiddelensector. Het Diabetesfonds en de Nierstichting geven een inleiding over het belang van suiker- en zoutreductie. Vervolgens delen drie Wageningse experts hun kennis op dit thema.

Martijn Noort trapt af met een presentatie over het verbeteren van de voedingswaarden van bakkerijproducten. Ruud van der Sman, wereldwijd leidende onderzoeker op het gebied van de toepassing van natuurkunde op voedselmaterialen, schets het theoretisch kader van suikervervanging in bakkerijproducten op basis van twee fysische kengetallen. Stefano Renzetti,  internationaal erkende onderzoeker op het gebied van suiker- en vetreductie en voedingsvezelverrijking in (banket)bakkerijproducten, sluit af met een presentatie over de toepassing van deze fundamentele kennis op voedingsproducten en werpt een blik op de toekomst. Hoe kunnen we producten ontwikkelen die gezond én smaakvol zijn?

WUR doet al decennia lang onderzoek naar herformulering. Zij ontwikkelde onder andere een whitepaper over haar suikerreductiestrategie.