Marktkansen voor biologisch afbreekbare PHA’s in kaart gebracht

4 februari 2022

Er liggen veel marktkansen voor PHA’s, een familie van plastics die zowel biobased als biologisch afbreekbaar zijn. Invest-NL en Wageningen University & Research slaan de handen ineen om marktintroductie van PHA’s te versnellen. Zij hebben hiervoor een roadmap ontwikkeld die laat zien welke PHA’s geschikt zijn voor welke toepassing, wat de kenmerken van logische eerste producten zijn en welke ontwikkelingen er nog nodig zijn.

PHA’s worden door micro-organismen gemaakt uit grondstoffen zoals suikers, plantaardige oliën en diverse afvalstromen zoals voedselresten en rioolslib. Alhoewel de productievolumes nog beperkt zijn en de productiekosten hoog, is de vraag vanuit de markt duidelijk aan het groeien. Wanneer de productievolumes toenemen, kunnen ook de kostendalen, hetgeen weer nieuwe markten bereikbaar kan maken. Wat de marktimplementatie compliceert is het feit dat voor de productie van PHA’s een radicaal ander productieproces nodig is dan de processen waarmee conventionele plastics als PE, PP en PET worden gemaakt. Dat vraagt om forse investeringen en veel onderzoek.

Zeer geschikt als biologische afbreekbaarheid essentieel is

Wageningen Food & Biobased Research doet al 30 jaar technologisch onderzoek naar de productie en toepassingsmogelijkheden van PHA’s voor verschillende applicaties. Momenteel nemen zij deel aan het Europese Urbiofin project dat als doel heeft om vanuit stadsafval PHA’s te maken voor gebruik in verpakkingsmaterialen. In samenwerking met Invest-NL is nu onderzocht welke marktkansen er de komende decennia ontstaan voor de verschillende soorten PHA-materialen en welke ontwikkelingen daarvoor nog nodig zijn. “Deze materialen passen uitstekend bij markten waarvoor biologische afbreekbaarheid in diverse natuurlijke omgevingen essentieel is”, stelt Wouter Post, onderzoeker van Wageningen Food & Biobased Research. Op de roadmap zijn deze toepassingen in fase 1 van de marktontwikkeling opgenomen. “Er zijn momenteel verschillende PHA types die de markt bereiken en omdat de materiaal eigenschappen voor elke type verschillen, ontstaan er voor elk type unieke kansen in de plastics markt. Dit betekent dat er nu duidelijkheid voor de markt nodig is welke PHA’s geschikt zijn voor welke toepassingen, zoals voor producten als papiercoatings, landbouwplastics en composteerbare verpakkingen voor bijvoorbeeld koffie en thee.

Toepassingsroadmap voor PHA's

Mogelijkheden voor koffie- en theeverpakkingen

Voor toepassingen die specifiekere mechanische eigenschappen vragen (fase 2), zijn er aanzienlijk minder directe matches te vinden onder de beschikbare PHA’s. Toch lijken er mogelijkheden te zijn voor specifieke PHA-materialen als basis voor plantenpluggen, koffie- en theeverpakkingen en kunstmatige riffen. Wat verder in de toekomst liggen er volgens de onderzoekers kansen voor biologisch afbreekbaar servies (borden, bekers, bestek). Maar voor de productie van deze materialen gelden er strenge wettelijke voorschriften die gebruik van plastics (en dus ook PHA’s) bemoeilijken. Het is daarom nu nog onduidelijk of het voor marktpartijen interessant is om deze markt met PHA-producten te betreden.

Voor Invest-NL is de verdere ontwikkeling van een markt voor biobased en biodegradeerbare plastics essentieel op weg naar een volledige biobased en circulaire economie. Guy de Sevaux van Invest-NL: “Invest-NL ondersteunt de ontwikkeling van deze innovatieve, maar risicovolle markt door te investeren in onderzoek samen met onderzoeksinstituten als Wageningen University & Research, door samen te werken met innovatieve bedrijven en door te investeren in bedrijven in de keten.”