Uitnodiging tot samenwerking in Agro Food Robotica projecten

14 mei 2020

Wageningen University & Research Agro Food Robotics start samen met partners een aantal nieuwe projecten op.

Niet-destructief kwaliteit meten

Er is een duidelijke behoefte in agri & food om de 'kwaliteit' van complete batches 'in-line' en niet-destructief te bepalen. Dit vereist nieuwe methoden op het gebied van niet-destructieve sensortechnologie en data-analyse. Wageningen Food en Biobased Research start een consortium rondom dit thema. Wilt u de kwaliteit meten van agri- en food producten zonder deze te beschadigen? In het project kunnen partners onderzoeks-onderwerpen inbrengen en daarmee richting geven aan de onderzoeksactiviteiten.

Meer informatie:

Op naar een meer autonome productie

De tuinbouw -waaronder glastuinbouw, boomkwekerij, vaste planten en bloemen, fruitteelt, vollegronds groenteteelt, bloembollen en bolbloemen en paddenstoelenteelt- wordt gekenmerkt door een grote inzet van arbeid en een hoge waarde per vierkante meterteeltoppervlak. Het is daarom belangrijk om de prestaties op plantniveau te volgen. Wageningen University & Research is op zoek naar partners die ook applicaties willen realiseren, zodat sensoren, geautomatiseerde beslissingen en -acties leiden dan tot meer autonome en duurzamere productie.

Dynamische machine learning methoden

Omdat steeds meer bedrijven afhankelijk zijn van automatisering voor autonome, proces kritische beslissingen, zoals bijvoorbeeld rijpheid van fruit voor plukken, kwaliteit van ingrediënten voor productie van levensmiddelen, zijn ze ook steeds meer afhankelijk van de besluiten genomen op basis van 'machine learning' en systemen gebaseerd op 'machine vision', de 'brains' achter de hardware.

Het doel van Wageningen University & Research is daarom om dynamische machine learning methoden te ontwerpen die zich automatisch en continu aanpassen op veranderende product karakteristieken telkens als nieuwe (real-time sensor) data beschikbaar komen.

Dit consortium staat open voor deelname van bedrijven actief in agri- en food industrie (dierlijk, plantaardig, levensmiddelen, technisch) variërend van primaire productie, levensmiddelenproductie tot retail. Zowel betrokken bij directe productie van agri- food producten als in toelevering van ingrediënten en technische installaties.