Overig

Weetje 1: Onderzoekers brengen ieder jaar mosselbanken in kaart door er te voet omheen te lopen

Wageningen University & Research doet breed onderzoek naar de ecologie van mosselen, hun voedsel, hun vestiging, maar ook naar de bescherming, overleving en beheer van mosselbanken.

Mosselen vormen mosselbanken die jarenlang op dezelfde plaatsen op de slikplaten van de Waddenzee worden aangetroffen. Zo’n mosselbank kan uitbreiden, krimpen of - tijdens een winterstorm - helemaal verdwijnen terwijl de mosselen worden opgegeten vogels of krabben. Onderzoekers van Wageningen University & Research brengen jaarlijks in kaart waar en hoeveel mosselen er op de droogvallende platen in de Waddenzee aanwezig zijn.

Blog:

schelpdiersurvey-IMG_4448-1000x750.jpg

Een onderzoeker heeft een blog bijgehouden tijdens een schelpdiersurvey op de Wadden. Lees hoe zo'n survey in zijn werk gaat: Schelpdiersurvey Waddenzee

Meer over het Monitoren van Schelpdierbestanden:

• Schelpdieronderzoek