Project

Lignocellulose samenstelling; gevolgen voor planten, schimmels en stroomafwaartse producten

Klimaatveranderingen, energietransitie, en duurzame productie van voldoende voedsel en materialen zijn belangrijke wereldwijde uitdagingen. In een toekomstige circulaire en klimaatpositieve maatschappij zal koolstof op een duurzame manier worden gewonnen uit lignocellulose, biomassa en andere residuen uit landbouw, bosbouw, maritieme bronnen en de voedingsindustrie.

Vanuit een chemisch oogpunt kunnen bijna alle chemische bouwstenen worden gemaakt uit lignocellulose, dat de meest voorkomende en duurzame koolstofbron op aarde is. Echter, een beter begrip van lignocellulosesamenstelling en eigenschappen in gewassen, biologische afbraakmechanismen, en productiesystemen van bestaande en nieuwe materialen, is essentieel voor de daadwerkelijke implementatie en omschakeling van fossiele koolstof naar duurzame en herbruikbare koolstof.

Samenvatting

Het doel van dit project is om nieuwe geïntegreerde tools te ontwikkelen voor verbeterde productie van lignocellulose, nieuwe conversietechnologieën, en nieuwe toepassingen en producten. Om dit doel te bereiken, zullen we de technologieën ontwikkelen die noodzakelijk zijn voor de analyse van lignocellulose, en toepassingen om verbeterde op maat gemaakte planten (productie), schimmels (modificatie) en stroomafwaartse verwerking(sproducten) te genereren / selecteren.