Over ons - Plant Breeding

Plant Breeding is betrokken bij onderwijs, onderzoek en advies op het gebied van plantenveredeling in de breedste zin van het woord. Onderwijs wordt uitgevoerd op alle niveaus; van BSc, MSc en PhD tot en met specifieke opleidingen voor externe partijen.

De focus van Plant Breeding

Bij Plant Breeding ligt de nadruk op ontwikkeling, karakterisering, onderhoud en exploitatie van genetisch materiaal. Hiervoor worden in de belangrijkste focusgewassen (Brassica rapa, gerst, aardappel, tomaat, lelie en roos) plantencollecties opgezet (segregatiepopulaties, Nils, Rils, DH, transformatiehost etc.). Daarnaast worden methoden ontwikkeld om plantenveredeling efficiënter te maken, zoals moleculaire markers voor eigenschappen (genen, bibliotheken, maps etc.). Dit leidt tot databases met grote hoeveelheden fenotypische en descriptieve data (Transcriptomics, Proteomics, Metabolomics, Microarray, consumententesten). Dankzij de implementatie van statistische (computer)programma's die wij ook ontwikkelen, kunnen al deze datasets efficiënt worden gebruikt en geïntegreerd.

Plant Breeding heeft meer dan 120 medewerkers, een groot aantal gastmedewerkers en zo’n 50 tot 80 actieve studenten. Het onderzoek bestaat uit vijf hoofdonderdelen, waarbij de nadruk ligt op teeltgewassen, hoewel Arabidopsis indien mogelijk (en relevant) ook wordt gebruikt.