Nauwere samenwerking met Henan Academy of Agricultural Sciences

23 oktober 2020

De samenwerking tussen de Plant Sciences Group en de Henan Academy of Agricultural Sciences (HAAS) in Zhengzhou wordt verder verdiept. HAAS huurt de komende jaren de kennis en expertise van de collega’s van Plant Breeding in om de commerciële veredeling van pinda’s, granen en andere gewassen naar een hoger plan te tillen.

De 96 miljoen inwoners tellende provincie Henan is één van de belangrijkste agrarische gebieden in China en koploper op het gebied van landbouwinnovaties. Sinds 2016 wordt via seminars, gezamenlijke trainingen en onderzoek op het gebied van breedingprogramma’s en design management al kennis gedeeld tussen de afdeling Plant Breeding van de Plant Sciences Group en HAAS. Ook worden in Wageningen PhD-studenten en Post-Docs uit Henan begeleid.

Nieuwe ‘hotspot’ van veredeling

De komende 5 jaar wordt de samenwerking verder uitgebouwd. De provincie Henan heeft de ambitie om binnen China uit te groeien tot een ‘hotspot’ op het gebied van veredeling. Om die reden heeft HAAS in 2019 het National Biological Breeding Industry Innovation Center opgericht. De focus binnen de commerciële veredelingsactiviteiten ligt in eerste instantie op pinda’s. Dit is een belangrijk gewas in China, maar de commerciële verdeling ervan vindt nu voornamelijk plaats in Noord-Amerika en Europa. Om hier verandering in aan te brengen huurt HAAS collega’s van Plant Breeding in om medewerkers en PhD’s in Henan te trainen en te coachen. Ook zullen 3 studenten uit Henan een PhD-traject volgen in Wageningen.

Richard Visser, hoogleraar en hoofd Plant Breeding

“Dit is een belangrijke volgende stap in onze jarenlange succesvolle samenwerking met China”, aldus hoogleraar en hoofd Plant Breeding Richard Visser. Samen met professor Yuling Bai heeft hij het project geinitieerd en stuurt hij het project ook aan. De overeenkomst waarmee de samenwerking wordt bekrachtigd is vrijdag 23 oktober tijdens een online meeting ondertekend door Ernst van den Ende en Zhang Xinyou, CEO van HAAS.