Eerste Nederlandse vrouw in Australisch initiatief om klimaatverandering een halt toe te roepen

16 november 2018

Lia Hemerik, universitair hoofddocent bij Wageningen University & Research (WUR) is als eerste Nederlandse geselecteerd voor deelname aan het Homeward Bound-initiatief. Samen met honderd andere vrouwen van over de hele wereld zal Hemerik deel uitmaken van de vierde groep binnen het programma dat in 2016 van start is gegaan.

Doel van Homeward Bound is het opzetten van een netwerk van sterke vrouwen met een achtergrond in wetenschap, technologie, techniek, wis- of geneeskunde. Met hun kennis en expertise kunnen deze vrouwen elkaar ondersteunen bij het zorgen voor verandering.

Het Australische initiatief zet in op een nieuwe manier van leiderschap die beter past bij de wereld waarin we nu leven. Een manier van leidinggeven waarbij meer nadruk komt te liggen op het concept van een global home. Leiden met integriteit en oog voor intermenselijke relaties: dat is waar de deelneemsters naar streven, geleid door hun talent om anderen te motiveren en intensief samen te werken. Als de tijd dringt, zouden we wel eens baat kunnen hebben bij een goede balans tussen mannen en vrouwen binnen leidinggevende teams.

Lia Hemerik

Lia Hemerik is door Homeward Bound geselecteerd vanwege haar aantoonbare, gedegen achtergrond in levenswetenschappen en wiskunde. Ze heeft aangegeven een bijdrage te willen leveren in dit initiatef, waarbij ze liever samenwerkt dan te investeren in haar persoonlijke carrière. Zij vindt in Homeward Bound gelijkgestemden met betrekking tot haar belangstelling voor gendergelijkheid – met meer vrouwen binnen de wetenschap – en uiteraard haar groeiende zorgen over klimaatverandering.

'Mijn motivatie om mee te doen is dat ik mijn kennis en expertise wil inzetten om de planeet te helpen redden.'
Lia Hemerik, universitair hoofddocent bij Wageningen University & Research

Hemerik is theoretisch bioloog. In haar loopbaan heeft ze een groot aantal wiskundige en statistische modellen binnen de levenswetenschappen gebruikt om antwoorden te formuleren op tal van praktische vraagstukken, in het kader van biologische bestrijding, bedreigde diersoorten, kantelpunten en ecologische voedselwebben. In haar vrije tijd deelt ze als lid van het IVN haar kennis over natuur en milieu tijdens natuurwandelingen.

Steun Lia in haar missie om de planeet te redden

Biometris, een groep binnen WUR die statistische en wiskundige methoden ontwikkelt voor de kwantificering van biologische processen in onze leefomgeving, vindt het fantastisch dat Lia in dit geweldige initiatief participeert en zal haar dan ook op diverse manieren ondersteunen. Lia wordt tevens gesponsord door de Prof. dr. Jan van der Hoeven-Stichting voor Theoretische Biologie van Dier en Mensch. Om zich echter volledig aan dit project te kunnen wijden, heeft Lia meer sponsoren nodig. Geloof jij ook dat de inzet van vrouwen de sleutel tot een betere toekomst vormt? Ga dan snel naar de crowdfundingpagina!