'Club van 100' Glastuinbouw & Bloembollen
In de “Club van 100” krijgen toeleveranciers in de glastuinbouw laagdrempelig toegang tot de brede expertise van de business unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research.
Op deze manier dragen toeleveranciers bij aan de financiering van het toegepast-strategische onderzoek in Nederland. Hiermee nemen deze bedrijven mede verantwoordelijkheid om de kennisinfrastructuur in stand te houden en werken we met elkaar aan de uitvoering van het innovatiegedreven onderzoek en pre-competitieve projecten.
Club van 100 in het kort
- Innovatief netwerk bedrijven en onderzoek
- Onderzoeksresultaten alleen voor leden
- Regelmatig contact met onderzoekers
- 2 Jaar lidmaatschap
- Bijdrage: helft zelf te besteden, helft fundamenteel onderzoek
- Netwerkbijeenkomsten
- PR-bord en vermelding website
Hoe werkt de Club van 100?
De leden van de Club van 100 betalen jaarlijks een bedrag van €15.000,- voor tenminste twee jaar, waarbij ze daarna kunnen beslissen of ze het weer twee jaar willen verlengen. Zo kunnen we de continuiteit van projecten garanderen.
Leden bepalen hoe de bijdrage besteed wordt
De helft van de lidmaatschapsbijdrage kunnen de leden gebruiken voor Business-to-Business-activiteiten waarbij de kennis van de experts van de business unit Glastuinbouw van WUR kan worden ingezet: bijvoorbeeld een klein onderzoek, consultancy, simulatieberekeningen, metingen, het laten verzorgen van lezingen etc.
De andere helft wordt door de leden bij elkaar gelegd in een gezamenlijke pot met als doelstelling het Nederlandse glastuinbouwcluster een voorsprong te laten behouden op het gebied van kennis. Over de besteding van deze gezamenlijke pot beslissen de leden samen met Wageningen University & Research. Het gaat hierbij dus om strategisch (pre-competitief) onderzoek voor de middellange en de lange termijn, waarvan de resultaten op een grotere afstand zullen staan van de directe belangen van de individuele leden.
Netwerkbijeenkomsten

Minimaal tweemaal per jaar komen de leden in een netwerkbijeenkomst bij elkaar en bespreken dan de keuzes en volgen de voortgang. Alle leden krijgen bovendien een groot PR-bord met hun naam en logo in de corridor van de kasfaciliteiten in Bleiswijk, een vermelding van de bedrijfsnaam met logo en link op de website van Wageningen University & Research met cross-links naar de eigen website.
Voor wie is de Club van 100?
De Club van 100 is voor toeleveranciers en handelsbedrijven in de glastuinbouw, die materialen, hardware, software, financiering of uitgangsmateriaal leveren. Ook niet-commerciële organisaties die innovaties in, en ontwikkeling van de glastuinbouw als doelstelling hebben, kunnen aansluiten. De leden zijn afkomstig uit de volgende groepen:
- Kassenbouwers
- Installatiebedrijven op het gebied van energie, klimaat en water
- Potgrond- en substraatleveranciers
- Leveranciers van gewasbescherming, meststoffen en verbruiksartikelen
- Banken, accountancy en verzekeraars
- Energieleveranciers
- Uitgangsmateriaal
- Handel, distributie en opslag
Club van 100 werkt aan strategische projecten
Kenmerkend voor deze projecten is dat deze een tijdpad kennen van 5 tot 10 jaar voordat de resultaten breed in de sector worden toegepast. Dit type onderzoek legt de basis voor de toekomst van de sector die voor enorme uitdagingen staat. Zoals het structureel duurder worden van energie, strengere Europese eisen aan omgevingseffecten en een markt die nieuwe producten blijft verlangen en steeds hogere eisen stelt aan het gehele productieproces. Met het verdwijnen van het Productschap Tuinbouw is dit type onderzoek verder onder druk komen te staan, wat een bedreiging vormt voor de continuïteit en de innovatiekracht van de glastuinbouwsector in Nederland.
Interesse?
Heeft u een vraag over de Club van 100 of wilt u zich aansluiten bij de top van de Nederlandse toeleveranciers Glastuinbouw? Neem dan contact met ons op:
Wat vinden de leden van de Club van 100?
Wij willen betrokken zijn bij alle innovaties in de glastuinbouw
Alle verhalen van leden
- Grodan in Bloemenkrant 24 november 2020
- Rene van Haeff en Peter Christaens van Light4Food in Bloemenkrant 10 november 2020
- Theo Aanhane van Eurofins Agro in Bloemenkrant 17 maart 2020
- Gerrit-Jan van Staalduinen van Logiqs in Bloemenkrant 18 februari 2020
- Jilles Goedknegt van Stolze in Bloemenkrant 10 december 2019
- Koen Druijf van Waterdrinker in Bloemenkrant 15 oktober 2019
- Theo Tekstra van Fluence by Osram in Bloemenkrant 4 september 2019
- Koen Brabander van PB Techniek in Bloemenkrant 16 oktober 2018
- Frank Binnekamp van Westland Infra in Bloemenkrant 6 maart 2018
- Jorrit Budding van Priva in Bloemenkrant 9 januari 2018
- Koen Brabander van PB Techniek in Bloemenkrant 17 oktober 2017
- Fabian van der Horst in Bloemenkrant 27 juni 2017
- Leo Hoogendoorn in Bloemenkrant 7 maart 2017
- Gijs Kok van RFH in Bloemenkrant 29 november 2016
- Ab van Marrewijk van Wematrans in Bloemenkrant 1 november 2016
- Jeroen Ravensbergen in Bloemenkrant 4 oktober 2016
- Maartje Jung van Royal Brinkman in Bloemenkrant 6 sep 2016
- Joep van den Bosch van HortiMax in Bloemenkrant 28 juni 2016
- Bert van der Lugt in Bloemenkrant 4 april 2016
- Ties Elzinga in Bloemenkrant 5 maart 2016
- Igo Janssen van Horticoop in Bloemenkrant 23 februari 2016
- Hugo Plaisier van Svensson in Bloemenkrant 26 januari 2016
- John Ammerlaan 50ste lid in Bloemenkrant 22 december 2015
- Guido Linders van BVB Substrates in Bloemenkrant augustus 2015
- Peter Maes van Koppert Biological Systems in Bloemenkrant 21 juli 2015
- Anthura in Bloemenkrant 23 juni 2015
- Peter van de Pol in Bloemenkrant 26 mei 2015
- Hoogendoorn Growth Management Bloemenkrant 28 april 2015
- Sjaak Bakker en Jan Willem de Vries in Bloemenkrant 15 april 2015
