Certhon treedt toe tot Club van 100 van Wageningen University & Research

9 juni 2022

Poeldijk – Als een van de topbedrijven in de wereldwijde kassenbouw mag ook Certhon zich bij de Club van 100 van Wageningen University & Research, BU Glastuinbouw rekenen. Al ruim 125 jaar is Certhon actief in de glastuinbouwsector en met diverse projecten en proeven, ook in samenwerking met WUR. Daarnaast is het inspirerende bedrijf eind 2021 door Hillenraad100 erkend als winnaar van de HillenraadTECH50: de vijftig meest spraakmakende en veelbelovende ondernemingen in de tuinbouwtechnologie. Het is dan ook begrijpelijk dat een toetreding tot de Club van 100 niet langer kon uitblijven.

“Wij zien kansen in de voedseltransitie om te komen tot een duurzamer en gezonder voedselsysteem”, vertelt John van der Sande, Chief Innovation Officer. “Er zijn complexe teeltsystemen nodig om deze transitie te bewerkstelligen en dat kan je niet in een dag, en zeker niet alleen.” Certhon werkt elke dag samen met telers, onderzoekers, investeerders en andere innovators aan een beter systeem. “De Club van 100 is met haar netwerk een uitstekende bron van kennis en expertise en wij delen onze ervaringen ook graag met dit netwerk zodat we ’s werelds voedselsystemen samen kunnen verbeteren”, vertelt Van der Sande.

Al langer op de wensenlijst

Jan Willem de Vries, Founding Father van de Club van 100, had al langer zijn vizier gericht op deze hightech kassenbouwer. Het was midden 2014 toen hij het bedrijf voor een eerste maal benaderde. “Ik ken Certhon als een innovatief bedrijf dat constant met vernieuwing bezig is. Dat is een mooie aanvulling op de Club”, zegt De Vries. Toentertijd was het voor Certhon alleen nog niet het juiste moment. “Heel blij zijn wij dan ook dat Certhon inmiddels is aangesloten bij de Club van 100 van de Businessunit Glastuinbouw van Wageningen University &Research.” Deze Businessunit houdt zich bezig met strategisch toegepast onderzoek en de leden van de Club van 100 werken samen aan innovaties, veelal in samenwerking met de overheid in PPS’en. De Vries is van mening dat de interactie met onderzoekers maar ook met andere leden van de Club van 100 Certhon veel zal brengen. “De uitspraak van Haruhiko Kato (CTO bij Certhon) slaat de spijker op zijn kop: ‘Certhon moet zich aansluiten bij de Club, al is het alleen maar om onze medewerkers te inspireren.’ Een mooier compliment kan je als Club niet krijgen”, aldus De Vries.

Over strategisch toegepast onderzoek van Wageningen University & Research

De leden van de Club van 100 werken samen aan innovaties en maken deze toepasbaar voor bedekte teelten. Door met elkaar onderzoek te doen aan thema’s die bepalend zijn voor het succes in de glastuinbouw draagt dit type onderzoek bij aan een duurzame en bestendigde concurrerende sector en gaat over innovaties voor de langere termijn, met een onzekere return on investment.

In de afgelopen decennia hebben dergelijke onderzoeken belangrijke innovaties en doorbraken opgeleverd voor biologische gewasbescherming, nieuwe teeltsystemen, waterzuivering, energiebesparing en nog veel meer en is iets wat we met elkaar willen blijven doen. Het gaat dan om pre competitief onderzoek dat de basis legt voor de toekomst van de sector.

Over Certhon

Certhon is de nummer één hightech innovator in de tuinbouw en maakt het mogelijk om overal ter wereld veilig, gezond en duurzaam voedsel te produceren. Certhon ontwikkelt, produceert en realiseert daarom op maat gemaakte oplossingen voor de meest geavanceerde teeltuitdagingen. Dat kan zowel in de vorm van hoogwaardige kasprojecten en indoor farms als robotica. Zo’n 150 hoogopgeleide en ervaren experts brengen alle kennis van agronomie tot technologie samen onder één dak om ondernemers in staat te stellen alles te telen waar dan ook ter wereld, ongeacht het klimaat of de hoeveelheid daglicht. Certhon heeft meer dan 125 jaar ervaring in de tuinbouw en is in oktober 2021 door Hillenraad100 erkend als winnaar van de HillenraadTECH50: de vijftig meest spraakmakende en veelbelovende ondernemingen in de tuinbouwtechnologie. En door de nauwe samenwerking met DENSO, een van de grootste leveranciers van geavanceerde autotechnologie, bekijken we teeltuitdagingen ook vanuit technisch oogpunt om zo tot de juiste oplossing te komen.