Eerste paal onderzoeksfaciliteit naar daglichtloos telen

24 oktober 2019

De bouw van een voor Nederland unieke onderzoeksfaciliteit voor daglichtloos telen is van start gegaan bij Wageningen University & Research in Bleiswijk. De oplevering van het gebouw staat gepland voor het eerste kwartaal van 2020. Vanaf dan kunnen de eerste onderzoekers aan de slag met hun studie naar de gewasrespons onder daglichtloze condities. Het gaat daarbij om teeltsystemen voor hoog opgaande gewassen en meerlagenteelt van laagblijvende gewassen.

De onderzoeksfaciliteit staat op het terrein van de business unit Glastuinbouw & Bloembollen van Wageningen University & Research (WUR) in Bleiswijk. Het bestaat uit vier volledig beheersbare ruimten. De nieuwe daglichtloze kweekcellen zijn bijzonder door het lichtniveau, dynamische sturing van het licht én metingen aan gewas en klimaat.

Eerste paal