Inschrijving eerste fase Autonomous Greenhouse Challenge van start

Published on
15 april 2021

Potentiële deelnemers van de 3e editie van de International Autonomous Greenhouse Challenge kunnen zich vanaf heden inschrijven voor de eerste fase van deze wedstrijd, waarin met behulp van kunstmatige intelligentie op afstand sla wordt geteeld. De eerste fase bestaat uit een Online Challenge waarin AI-experts van bedrijven en start-ups, studenten en onderzoekers van universiteiten en onderzoeksinstituten uitgedaagd worden om virtueel sla te kweken en beelden van sla in verschillende groeistadia te beoordelen. Aanmelden voor de Online Challenge is mogelijk via de website www.autonomousgreenhouses.com.

WUR werkt onder meer aan autonome kassen, klimaatbeheersing, gewasmodellering, het gebruik van sensoren, data, intelligentie, computer vision en robotica. Het technologiebedrijf Tencent is het zesde grootste beursgenoteerde bedrijf ter wereld. Door het organiseren van de Autonomous Greenhouse Challenge willen WUR en Tencent de wereld van kunstmatige intelligentie (AI) en voedselproductie met elkaar verbinden, meer kennis creëren, deze kennis openbaar toegankelijk maken en zo bijdragen aan de wereldwijde inspanningen om onze voedselsystemen duurzamer te maken.

Verbinding tussen AI en voedselproductie

Als gevolg van de steeds groeiende wereldbevolking neemt de vraag naar verse en gezonde groenten toe. Autonome kassen kunnen ervoor zorgen dat meer mensen worden gevoed met vitamine- en mineraalrijke producten. Daarnaast leveren deze technieken een bijdrage aan het vergroten van de voedselveiligheid en een hoger productievolume van gezonde groenten, met gebruikmaking van minder hulpmiddelen zoals water en energie. Het potentieel hiervan is met succes aangetoond in eerdere edities van de uitdaging.

Online uitdaging voor AI-experts

Het eerste deel van de 3e editie van de Autonomous Greenhouse Challenge vindt plaats van 1 juni tot 14 juli als een open Online Challenge, gericht op het testen van machine learning en computer vision vaardigheden van deelnemers uit de AI-gemeenschap.

In deel A - de computer vision uitdaging - moeten teams computer vision algoritmen ontwikkelen op basis van trainingsbeelden van slaplanten. Daarna moeten ze – zonder terug te kunnen vallen op eigen visuele inspectie - het algoritme gebruiken om plantkenmerken te beoordelen, bijvoorbeeld de plantdiameter, hoogte, gewicht en bladoppervlakte.

In deel B - de machine learning challenge - moeten teams machine learning algoritmen ontwikkelen om de ventilatie, verwarming, verlichting etc. in een virtuele kas autonoom te regelen om de groei van een virtueel slagewas te stimuleren en de nettowinst te maximaliseren.

Meer informatie over de online uitdaging is te vinden op www.autonomousgreenhouses.com.

Wie kan meedoen?

De online uitdaging is gericht op AI-experts met vaardigheden op het gebied van machine learning en computer vision. Teams bestaan uit minimaal 2 leden. Het maximum aantal toegelaten teams is 200. Een deelnemer kan slechts deel uitmaken van één team en zich slechts één maal inschrijven. WUR en Tencent hopen op deelname van teams uit verschillende landen en continenten en moedigen samenwerking aan tussen experts van start-ups/bedrijven met studenten en onderzoekers van universiteiten/onderzoekscentra. Het betrekken van experts op het gebied van tuinbouw wordt warm aanbevolen, maar geldt niet als een verplichting.

Deelname aan de Online Challenge is geen verplichting om in aanmerking te komen voor de andere fases van de 3e Autonomous Greenhouse Challenge die later dit jaar volgen. Wie deelneemt aan de Online Challenge maakt echter wel kans op een wild card voor de andere fases van de wedstrijd en krijgt de kans zich in de kijker te spelen bij Tencent en WUR.

De registratie is gesloten

Je kunt de Online Challenge volgen op de Autonomous Greenhouse website.