Laatste fase Autonomous Greenhouse Challenge begonnen

13 juni 2022

De vijf deelnemende teams van de 3e Autonomous Greenhouse Challenge bevinden zich nu in de laatste fase van de competitie van dit jaar. Deze fase draait om het telen van sla met behulp van kunstmatige intelligentie. Het doel is om volledig autonoom sla te telen in experimentele kasfaciliteiten van Wageningen University & Research in Bleiswijk, met AI-algoritmen op een cloudplatform met goede kwaliteit en zonder menselijke tussenkomst. Teams mogen tussentijds aanpassingen doen aan hun algoritmes. De winnaar van de 3e editie van de Autonomous Greenhouse Challenge, georganiseerd door de Business Unit Glastuinbouw en Bloembollen van Wageningen University & Research en gesponsord door Tencent, wordt op 1 juli bekend gemaakt tijdens het 1e International Autonomous Greenhouse evenement.

WUR startte in 2018 met de Autonomous Greenhouse Challenge. De eerste twee edities gingen over het op afstand telen van komkommers en tomaten. Begin 2021 startte de 3e editie met een online challenge en vervolgens een hackathon. Vijf internationale teams telen sla op afstand: met hulp van algoritmen, kunstmatige intelligentie en vision-technieken om worden het kasklimaat en gewasbeslissingen gestuurd en gecontroleerd.

De teams bestaan ​​uit studenten en wetenschappers uit verschillende ICT-gerelateerde disciplines en tuinbouwexperts. Een zesde, referentiecompartiment wordt aangestuurd door een team van WUR-onderzoekers. De teams hebben hun eigen controle- en zichtalgoritmen ontwikkeld die zijn getest tijdens een experiment in het voorjaar van 2022.

In mei startte het tweede, laatste experiment. Teams kregen de kans de algoritmes te verfijnen op basis van de lessen uit het validatie-experiment. Tussentijdse aanpassingen zijn alleen mogelijk tegen kostprijs. Teams moeten daarom een afweging maken tussen de kosten voor het aanpassen van hun algoritmen en het verwachte positieve effect van hun interventie op de uiteindelijke nettowinst. De oogstfase eindigt naar verwachting medio juni; de exacte datum is afhankelijk van de controlestrategieën en beslissingen die door de algoritmen worden genomen.

De operationele beslissingen en beelden van de groeiende gewassen zijn te zien op ons live dashboard. De derde editie van de Autonomous Greenhouse Challenge wordt georganiseerd door de Business Unit Glastuinbouw en Bloembollen van Wageningen University & Research en wordt gesponsord door Tencent.