Onderzoekers Frank Kempkes en Feije de Zwart winnen Topsector TU Research Impact Award

10 december 2019

Frank Kempkes en Feije de Zwart van de Business Unit Glastuinbouw en Bloembollen van Wageningen University & Research hebben de Topsector T&U Research Impact Award gewonnen. Dat maakte de jury bekend tijdens een speciale bijeenkomst in het World Horti Center in Naaldwijk.

De uiteindelijke winnaars werd gekozen uit 5 genomineerden waarvan er 3 verbonden waren aan de Business Unit Glastuinbouw en Bloembollen van WUR.

Energiezuinige kassen

Frank Kempkes en Feije de Zwart zijn met hun team jarenlang nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van nieuwe energiezuinige kassen. Met hun projecten Venlow Energy Kas en Daglichtkas hebben zijn een wezenlijke bijdrage geleverd aan energiebesparing in de glastuinbouw. In deze projecten zijn nieuwe, energiebesparende klimaatbeheersings-producten en energiezuinige productiesystemen ontwikkeld.

Inmiddels zijn deze via de toeleverende glastuinbouwindustrie, waaronder Technokas/Bode Engineering ook daadwerkelijk op de markt gebracht en vormen een nieuwe stap in de energietransitie van de glastuinbouwsector. Zo won de DaglichtKas bij Ter Laak Orchids, waarmee 40 tot 50 procent energie wordt bespaard,  in 2018 de EKZ Energy Award 2018 van het Ministerie van Economische zaken en Klimaat. De bij Duijvestijn Tomaten gerealiseerde ID-kas is mede gebaseerd op het Venlow Energy-concept en werd in 2014 verkozen tot Overall Winner van de GreenTech Innovation Award.

Het nieuwe telen

Mede dankzij de kennis uit de projecten Venlow Energy Kas en Daglichtkas kon energiezuinig telen (‘Het nieuwe telen’) verder ontwikkeld en geïmplementeerd worden in de praktijk zodat dankzij de daaraan gekoppelde energiebesparing de Nederlandse glastuinbouwsector een belangrijke stap gezet heeft richting verdere verduurzaming en onafhankelijkheid van fossiele energie.

Meer dan terechte winnaars dus van deze eerste editie van de Research Impact Award.

Innovaties voor en met de sector

Sjaak Bakker, manager van de Business Unit Glastuinbouw en Bloembollen van Wageningen University & Research is trots op de winnaars maar uiteraard ook op de andere twee nominaties vanuit de BU. “Het laat zien dat we onderzoek doen wat duidelijk impact heeft voor de sector en de maatschappij. En daar doen we het ook voor. Onze slogan is niet voor niets: Innovaties voor en met de sector”.