Sensoren waarschuwen potplantenkweker bij watertekort

4 juli 2022

Duitse potplantenkwekers krijgen in de toekomst een seintje op hun pc, smartphone of tablet als de potplanten water nodig hebben. Dat signaal is dan afkomstig van sensoren in de potten in combinatie met kunstmatige intelligentie. Het waarschuwingssysteem is een van de resultaten van het project ‘Nursery Stock Growing Support System’ van het proefstation in het Duitse Straelen. De Business Unit Glastuinbouw en Bloembollen van Wageningen University & Research is bij het project betrokken als adviseur, wegens de kennis en ervaring met sensoren.

In Nordrhein-Westfalen zijn veel kwekers die potplanten in de buitenlucht kweken. Ze bepalen onder meer op basis van ervaring wanneer de planten water nodig hebben. Dit kan er soms toe leiden tot een te hoge watergift. De kweker is dan dus meer geld kwijt aan de irrigatie (die plaatsvindt met vaste sproeiers of gietbomen) voor water, energie en arbeid. Bovendien kunnen waardevolle meststoffen dan uitspoelen naar de bodem wat tevens aan banden gelegd is door milieuregelgeving. Ook een te lage watergift is mogelijk: dat leidt tot kwaliteitsproblemen en minder productie.

In het project wordt gebruikgemaakt van sensoren van het Nederlandse bedrijf Quantified. Deze communiceren draadloos met een gateway, die in verbinding staat met de cloud via het internet of een 4G verbinding. Per kraanvak worden drie vochtsensoren toegepast die, om de kosten laag te houden, allen werken via een-en-dezelfde zender. De kweker kan op een website monitoren wat het vochtgehalte is van de planten in het betreffende vak. Daarnaast geven de sensoren ook andere relevante informatie, zoals het EC-gehalte en de temperatuur in de pot, maar ook luchttemperatuur, relatieve luchtvochtigheid en de positie van de sensoren worden gemonitord.

Inmiddels zijn de bedrijven van enkele Duitse kwekers uitgerust met dit systeem. De volgende stap is een waarschuwingssysteem op basis van kunstmatige intelligentie. Doel daarvan is dat een kweker een signaal krijgt als het systeem verwacht dat het vochtgehalte in de planten (over bijvoorbeeld een uur) onder een drempelwaarde komt. Daarnaast werkt het proefstation aan een methode om de sensoren te kalibreren voor verschillende soorten groeimedia.

Het project Nursery Stock Growing Support System’ wordt gefinancierd vanuit het programma ter bevordering van projecten in het kader van het Europese innovatiepartnerschap "Productiviteit en duurzaamheid in de landbouw" (EIP Agrar), dat een integraal onderdeel is van het Nordrhein-Westfalen -programma voor plattelandsgebieden 2014-2020 en gezamenlijk gefinancierd door de EU en Nordrhein-Westfalen.

Meer informatie over het project vindt u op de website van de Landwirtschaftskammer Nordrhein-Westfalen en op de website van WUR.