Nieuws

Team ‘Koala’ wint eerste fase Autonomous Greenhouse Challenge

Gepubliceerd op
15 juli 2021

​Het Amerikaanse team 'Koala' heeft de Online Challenge gewonnen, de eerste fase van de 3e editie van de International Autonomous Greenhouse Challenge, georganiseerd door Wageningen University & Research (WUR) en Tencent. Een team uit Zuid-Korea en China completeren de top 3. Dit werd vanmiddag bekend gemaakt tijdens een webinar ter afsluiting van de Online Challenge. Tijdens de Online Challenge kweekten 46 teams uit 24 landen virtueel sla met behulp van kunstmatige intelligentie, en beoordeelden ze beelden van sla in verschillende groeistadia.

Team 'Koala' ontvangt een wild card die hen toegang geeft tot de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge, het kassenexperiment dat begin 2022 van start gaat. Deelnemende teams krijgen dan elk een eigen kas bij de businessunit Glastuinbouw van WUR in Bleiswijk tot hun beschikking om werkelijk volledig autonoom sla te telen.

Verbinding tussen AI en voedselproductie

Als gevolg van de steeds groeiende wereldbevolking neemt de vraag naar verse en gezonde groenten toe. Autonome kassen kunnen ervoor zorgen dat meer mensen worden gevoed met vitamine- en mineraalrijke producten. Daarnaast leveren deze technieken een bijdrage aan het vergroten van de voedselveiligheid en een hoger productievolume van gezonde groenten, met gebruikmaking van minder hulpmiddelen zoals water en energie. Het potentieel hiervan is met succes aangetoond in eerdere edities van de Autonomous Greenhouse Challenge.

De uitdagingen in de Online Challenge

In de Online Challenge gingen teams een tweetal uitdagingen aan:

  • In deel A - de computer vision uitdaging - hebben teams computer vision algoritmes ontwikkeld op basis van trainingsbeelden van slaplanten. Daarna hebben ze het algoritme gebruikt om groeiparameters te detecteren zoals diameter, hoogte, gewicht en bladoppervlakte.
  • In deel B - de machine learning uitdaging - hebben teams machine learning algoritmes ontwikkeld om het klimaat in een virtuele kas te regelen. Algoritmes hebben setpoints voor ventilatie, verwarming, belichting etc. automatisch bepaald om zo een virtueel sla gewas te telen en de nettowinst hiervan te maximaliseren.

Winnaars van de Online Challenge

Team 'Koala' uit de Verenigde Staten behaalde de eerste prijs tijdens de Online Challenge. Het team scoorde in totaal 85 (van 90) punten, eindigde als eerste in de machine learning challenge (met 45 punten) en als zesde in de computer vision challenge (met 40 punten). Het team bouwde algoritmes die een virtuele nettowinst van €8,68 per m2 en teelt van virtuele sla in een virtuele kas realiseerden. Daarnaast konden hun computer vision algoritmes met een hoge nauwkeurigheid (total error=0.094) sla beelden herkennen en de juiste groeiparameters van slaplanten inschatten.

Team KOALA-USA.png

Team captain van team 'Koala' is Kenneth Tran, hij leidde in de eerste editie van de Autonomous Greenhouse Challenge ook het winnende team 'Sonoma'. WUR en Tencent feliciteren hem en alle teamleden (Neil Mattson, Minh Duong, Hanh Bui, Tim Shelford en Michael Eaton) met hun eerste plaats. Het motto van team 'Koala' – “I have all the Koalifications" - bleek treffend. Team 'Koala' wint tevens een wild card voor deelname aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge, het kasexperiment dat begin 2022 van start gaat. Dan krijgen deelnemende teams elk een kasafdeling van WUR bij de business unit Glastuinbouw in Bleiswijk tot hun beschikking om in het écht sla volledig autonoom te telen.

In totaal hebben 46 teams uit 24 landen, 286 deelnemers aan de Online Challenge deel genomen! Tweede was team 'CVA' uit Korea onder leiding van Hee Kyung Ryoo, derde was team 'IUACAAS.ICANnettuce' uit China onder leiding van Xiao Yang. Meer informatie over alle teams en alle resultaten is te vinden op www.autonomousgreenhouses.com.

Slabeelden die tijdens de Online Challenge door WUR ter beschikking werden gesteld aan de deelnemers zullen na afloop van de Autonomous Greenhouse Challenge ook publiek toegankelijk worden gemaakt. Ook de gebruikte simulator van een virtuele slakas en -teelt is door WUR ontwikkeld en zal in de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge voor deelnemende teams toegankelijk worden gemaakt.

Hoe verder?

De kwalificatie voor de volgende fase van de 3e editie van de Autonomous Greenhouse Challenge vindt plaats in november. Dan vindt een selectie plaats in de vorm van een 24 uur Hackathon. De beste 5 teams uit deze Hackathon krijgen vervolgens een kasafdeling bij WUR in Bleiswijk tot hun beschikking om in het écht sla te telen. Oude en nieuwe teams kunnen zich hiervoor registreren vanaf 16 juli. Meer informatie over de regels, toelatingseisen en registratie is te vinden op www.autonomousgreenhouses.com.

Dank aan onze sponsoren: Fluence by Osram, Gebr. Geers bv, Hortiplan, Gemeente Lansingerland, Glastuinbouw Nederland, Kas als Energiebron, LetsGrow.com, Ridder, Sigrow en Tencent.​