Project

Duurzame landbouw in Indonesië met op gefermenteerde mest gekweekt eendenkroos als diervoeder

De wereldbevolking groeit en daarmee neemt ook de vraag naar vlees toe. Er is ongeveer 3 tot 6 kg plantaardig eiwit nodig om 1 kg vleeseiwit te produceren. Er wordt een tekort aan plantaardige eiwitbronnen verwacht. De ontwikkeling van een nieuw eiwitrijk landbouwgewas zou een mogelijke oplossing zijn: eendenkroos (Lemna sp.), de kleinste bloeiende plant ter wereld, die drijft op stilstaand water.

Het bevat een grote hoeveelheid eiwitten, vitaminen en mineralen, en groeit exponentieel. Daardoor kan er met eendenkroos zes tot tien keer zoveel eiwit per hectare worden geproduceerd als met soja. Er is geen goede landbouwgrond voor nodig en het is makkelijk te oogsten. Dit kleine bloeiende plantje kan helpen om de wereldbevolking te voeden met minder land.

Doelstellingen

Dit project, waarin Wageningen University & Research samenwerkt met Hivos en diverse Indonesische universiteiten, heeft als doel om een gesloten geïntegreerd landbouwsysteem bij kleine boeren in Indonesië te creëren met de productie van eendenkroos als diervoeder op verdunde gefermenteerde mest.

Deze eiwitrijke waterplant wordt op vijf verschillende plaatsen in Indonesië samen met een biovergister geïntroduceerd bij een groot aantal boerenfamiliebedrijven, om te beoordelen hoe rendabel het verbouwen van eendenkroos als diervoeder is.

Proces van het project

De kleine boeren verzamelen de mest van hun koeien of varkens (of eenden of kippen) en zetten deze in een biovergister (ter plaatse gesponsord en geïmplementeerd door Hivos) om in biogas, dat ze vervolgens kunnen gebruiken om op te koken, voor verwarming of voor verlichting. Bij deze biovergisting ontstaat gefermenteerde mest als restproduct. Op dat afvalproduct kan eendenkroos worden verbouwd.

De boeren maken zelf 'eendenkroosvijvers' van 5 bij 5 meter en 15 cm diep, bedekt met landbouwplastic en gevuld met water. Hieraan voegen ze de gefermenteerde mest en een handvol eendenkroos toe. Eendenkroos maakt zijn reputatie als razendsnelle groeier waar, binnen enkele weken kan er geoogst worden. De boeren oogsten het eendenkroos met een rieten zeef en voeren het vervolgens aan hun dieren. Zo kan er wel 10 tot 20 procent van het droogvoer vervangen worden.

Pig eating Lemna

Effect en voorlopige resultaten

Met het eendenkroos besparen de boeren aanzienlijk op de voerkosten, en de gefermenteerde mest wordt hergebruikt in plaats van aangewezen als mestoverschot.

Het vee vindt het eendenkroos erg lekker. Volgens diverse boeren produceren hun koeien 1,5 liter melk meer per dag! En vanwege het caroteen in eendenkroos leggen eenden en kippen leggen eieren met oranjegekleurder eigeel. Die eieren zijn populair bij de consumenten op lokale markten.

Samenwerken

De boeren die deelnemen aan het pilotproject zijn enthousiast. Dit enthousiasme werkt blijkbaar ook aanstekelijk op hun buren met een boerenbedrijf. Ze krijgen landbouwplastic dat wordt gedoneerd door Hivos, het hele dorp helpt bij het graven van de vijvers en een handvol eendenkroos is gemakkelijk te verkrijgen via een vriendelijke buurman.

Ingrid van de Meer with Duckweed