Kaskieswijzer helpt telers met keuze voor kasdek

6 november 2019

Zonder licht geen groei. Voor veel gewassen geldt: hoe meer licht, hoe beter. Daarom is het belangrijk voor telers met een kas dat ze het juiste kasdek kiezen. De keuze is echter groot: er is een groot scala aan soorten glas en bijhorende coatings. Daarom ontwikkelt de Business Unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research de Kaskieswijzer. Met enkele muisklikken ziet de teler het effect van materiaalkeuze en ontwerp op de jaarlijkse lichtsom in de kas.

Glassoorten

Er is een groot aantal verschillende soorten glas en coatings, en de ontwikkelingen staan niet stil. Er worden nog steeds nieuwe materialen en toepassingen ontwikkeld. Van veel van de bestaande materialen is al veel kennis over de effecten, zoals: hoeveel licht laat een type glas door, of hoe diffuus is het licht dat door een bepaalde coating schijnt. Ook andere zaken zoals de oriƫntatie van de kas (ligt de goot bijvoorbeeld Noord/Zuid of Oost/West), dakhelling en al dan niet poedercoaten van de constructie bepalen de lichttransmissie. Al die kennis wordt gebundeld in de online Kaskieswijzer.

De Kaskieswijzer

Naast een online naslagwerk kan een teler de relevante gegevens invoeren in de rekenmodules van de Kaskieswijzer. Die laat vervolgens de effecten op de maandelijkse lichtsom laten zien. Met de aangeboden kennis krijgt de teler een goed gevoel over welke investeringen in het kasdek renderen voor zijn gewas.

De ontwikkeling

Belangrijk is dat de Kaskieswijzer zowel gebruiksvriendelijk als onpartijdig is. Daarom wordt bij de ontwikkeling een groep telers betrokken. Zij mogen tijdens gesprekken aangeven wat ze belangrijk vinden op het gebied van bijvoorbeeld de gepresenteerde informatie en vormgeving. Naar verwachting is de Kaskieswijzer vanaf eind 2019 beschikbaar.

Financiering

De Kaskieswijzer wordt gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Stichting Programmafonds Glastuinbouw.