Light4Food sluit zich aan bij Club van 100

21 november 2019

Tuinbouwtoeleverancier Light4Food heeft zich aangesloten bij de Club van 100 van de Business Unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research. Doel van de Club van 100 is dat het Nederlandse tuinbouwcluster zijn voorsprong op het gebied van kennis behoudt door het doen van strategisch onderzoek. Inmiddels hebben zich meer dan 70 bedrijven aangesloten. Rene van Haeff van Light4Food: "Het netwerk van de Club van 100 is heel inspirerend."

Deelnemers aan de Club van 100 krijgen toegang tot de brede expertise van de business unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research. Op deze manier dragen ze bij aan de financiering van het toegepast-strategische onderzoek in Nederland. Deelname aan de Club van 100 bestaat uit twee delen: 50% van de inleg blijft beschikbaar voor het bedrijf (in de vorm van snelle toegang tot kennis). De andere 50% wordt besteed aan pre-competitieve projecten.

Light4Food levert producten en diensten om jaarrond voedselproductie op een duurzame manier mogelijk te maken. Het bedrijf levert klimaatkamers en LED-belichtingsinstallaties en bouwt machines voor hydroponic teeltsystemen. Daarnaast geeft het advies en begeleiding over teelt en onderzoek in klimaatkamers en kassen.

Door de Club van 100 krijgen we snelle toegang tot kennis, met name op het gebied van licht, groei, water, nutriënten en weerbaarheid. Daarmee kunnen we ons vernieuwen.
Rene van Haeff, Light4Food

De Business Unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research en Light4Food hadden al goede contacten, onder meer door het turnkeyproject voor daglichtloos telen, dat wordt gerealiseerd door Light4Food. Jan Willem de Vries, projectleider van de Club van 100. "De breedte waarop Light4Food actief is spreekt ons erg aan."

Snelle toegang tot kennis

Directeur Rene van Haeff van Light4Food: "De Business Unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research heeft veel kennis van telen in verschillende klimaatzones. Door de Club van 100 krijgen we snelle toegang tot die kennis, met name op het gebied van licht, groei, water, nutriënten en weerbaarheid. Daarmee kunnen we ons vernieuwen. Daarnaast is het netwerk van de Club van 100 heel inspirerend: het zijn vrijwel allemaal internationaal opererende bedrijven. En via de Club van 100 kunnen wij gericht onderzoek laten verrichten naar vraagstukken die wij tegenkomen."

"We verwachten dat er steeds meer vraag komt naar economisch haalbare toepassingen van het telen in klimaatkamers van de grond komen", vertelt Van Haeff van Light4Food. "Ook verwachten wij dat de verduurzaming doorzet, en er dus meer vraagt komt naar efficiëntere teeltsystemen. Nu ook de WUR daglichtloze teeltruimten gaat gebruiken voor onderzoek, kunnen we kennis delen en zo voorop te blijven lopen in kennisontwikkeling. Zo komen we samen verder."