Winnende teams voor deelname aan Autonomous Greenhouse Challenge bekend

Nieuws

Winnende teams voor deelname aan Autonomous Greenhouse Challenge bekend

Gepubliceerd op
17 september 2019

Vrijdag 13 september zijn de vijf winnende teams van de Autonomous Greenhouse Challenge bekend gemaakt in Bleiswijk. Dit volgde na een 24-uurs hackathon, waaraan 21 internationale teams deelnamen. Deze challenge werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door Wageningen University & Research en Tencent. De vijf winnende teams zijn AiCU, Digilog, IUA.CAAS, The Automators en Automatoes. De winnende teams krijgen vanaf december een echte kas in beheer. Hierin moeten zij 'op afstand', met behulp van kunstmatige intelligentie, een zo goed mogelijk cherrytomaat gewas telen met zo min mogelijk input aan bijvoorbeeld water, voeding en energie.

Meer dan 200 deelnemers

Aan de hackathon deden 21 teams mee met meer dan 200 deelnemers met in totaal 26 nationaliteiten. Van veel teams waren er tijdens de 24 uurs hackathon een groot aantal teamleden fysiek aanwezig op de WUR locatie Bleiswijk. De overige teamleden waren online met Bleiswijk verbonden door Skype, telefoon en mail. Er werd enthousiast gewerkt, er werden creatieve algoritmes bedacht en menselijke brainpower gebruikt om in een digitale game omgeving virtueel tomaten te telen.

De winnaars

De hackathon bestond uit verschillende onderdelen: een internationale jury gaf punten voor de teamsamenstelling (20% van de punten) en voor hun AI aanpak (30% van de punten), de netto winst die werd behaald in de game om virtuele tomaten te telen (50% van de punten). 

Uiteindelijk zijn 5 teams door de jury geselecteerd voor de volgende ronde, waarin zij in een échte kas op afstand cherry tomaat moeten telen. De 5 winnende teams zijn:

  • AiCU, een team bestaande uit medewerkers, onderzoekers en studenten van Wageningen University, Evertill Co.,Ltd, NXP Semiconductors, IGMPR Flower, Parks & More, Ibeo Automotive, Amsterdam UMC, CGI, Rotterdam.AI, Port Of Rotterdam-Fordata, een groot deel van het team deed ook in de vorige challenge mee;
  • DIGILOG, een team bestaande uit medewerkers, onderzoekers en studenten van A-net, Hankyong National University, Seoul National University, Samsung Electronics, University of Liege, EZFarm, FARM8, Spacewalk, ioCrops;
  • IUA.CAAS, een team bestaande uit medewerkers, onderzoekers en studenten van CAAS, National Agricultural Science & Technology Centre, National Engineering Research Centre for Information Technology in Agriculture, Sichuan Film and Television University, Syngenta Seeds B.V;
  • The Automators, een team bestaande uit medewerkers en studenten van Delphy, Wageningen University, 30Mhz, een groot deel van het team deed ook in de vorige challenge mee;
  • Automatoes, een team bestaande uit medewerkers, onderzoekers en studenten van Van der Hoeven Horticultural Projects, TU Delft, Keygene, Hoogendoorn Growth Management.

De onderdelen

Tijdens de pitch voor de internationale jury moesten de teams hun wetenschappelijke en praktische aanpak presenteren voor het daadwerkelijk autonoom besturen van een kas qua klimaat, fertigatie en teelt. De teams kregen daarbij punten voor de team samenstelling (multidisciplinair, internationaal, verschillende bedrijven/kennisinstellingen en andere door de jury als belangrijk geachte kenmerken) en voor de AI aanpak (nieuw, functioneel, robuust, schaalbaar, inzet van kunstmatige intelligentie).

Het tweede onderdeel was het resultaat behaald in de game omgeving: de gehaalde netto winst in euro's van een virtuele tomatenproductie. Hierin kregen de teams toegang tot een klimaatmodel en een gewasgroeimodel van tomaat die door onderzoekers van de WUR ontwikkeld zijn.

Game-situatie

De organisatoren hadden ervoor gezorgd dat de modellen zó veel mogelijkheden bevatten, dat er een 'game'-situatie ontstond. Zo was het theoretisch mogelijk om een financiële winst te behalen die zo'n tien keer hoger ligt dan telers nu in de praktijk kunnen halen. Ook reageerde het gewas soms anders dan in een praktijksituatie verwacht. De teams moesten zelf de ideale setpoints voor temperatuur, hoeveelheid licht, CO2-concentratie en een aantal teelt-gerelateerde parameters, zoals plant- en stengeldichtheid, bepalen. Dat deden zij met behulp van hun eigen algoritmes.

Vanaf december gaan deze teams dan een echte kas besturen met hun algoritmes. Een smaakvolle cherry tomatenteelt moet dan in 6 maanden op afstand worden geteeld. De challenge wordt ondersteund door Axia Seeds, Grodan, Heliospectra, KPN, LetsGrow.com en Tencent.

Winnende teams Autonomous Greenhouses