
Project
Connect4Action
Uit de recente literatuur blijkt dat 70 tot 80% van alle productinnovaties in de voeding mislukken. Dit is niet alleen kapitaalvernietiging maar ook een gemiste kans om met nieuwe producten in te spelen op maatschappelijke veranderingen, zoals gezondheid of duurzaamheid. Verder heeft deze lage ROI een negatief effect op de concurrentiekracht van de Europese voedingsindustrie.
Het succes van innovaties hangt af van de consument en zijn acceptatie van het nieuwe product. De doelstelling van CONNECT4ACTION is het verbeteren van het innovatie proces door de wensen en voorkeuren van de consument als uitgangspunt te nemen in de productontwikkeling en het vercommercialiseren van voeding. Om dit te bereiken moet de communicatie over de consument tussen consumenten onderzoekers, voedingstechnologen en andere sleutelpartijen worden verbeterd, met als doel de kans van slagen van innovaties te vergroten. Het opzetten van een on-line CONNECT4ACTION community (with social media tools as C4Awebsite, wikipedia achtige interactive sharing pionts, linkedin groups, on-line questionnaires en twitter) vormt daarbij een belangrijke pijler om wensen en ideeën om te zetten in concrete trainingen op Universiteiten en pilots met praktische toolbox voor R&D afdelingen bij de levensmiddelen industrie. Deze trainingen en pilots vormen de strategische implementatie voor voedingstechnologen in de levensmiddelenindustrie en studenten (credits/piont for business courses or postgraduate programme) om consumenten wensen in productonwikkelingsprocessen vergroten.
Publicaties
-
Communicatie met de consument tijdens productontwikkeling: dat kan beter!
-
Connect4Action Strategies for improving communication between social and consumer scientists, food technology developers and consumers
-
Consumer Perception and Expectations in Chain Management of Fruit and Vegetable Quality
-
Nudging in de Virtuele Supermarkt
-
Nutrigenomics-based personalised nutritional advice: in search of a business model?
Genes & Nutrition 8 (2013)2. - ISSN 1555-8932 - p. 153 - 163. -
Paradigm of consumer driven and responsive supply chain in relation to food innovation and communication
-
Round 2 of the Delphi study: conduct and outcomes (deliverable 3.2)
Wageningen : Wageningen UR (Connect4Action D 3.2) - p. -
The Connect4Action Delphi study: report of the round 1 outcomes (Deliverable 3.1)
Wageningen : Wageningen UR (Connect4Action D 3.1) - p. -
Virtuele Supermarkt - tool voor consumentenonderzoek
-
WUR presenteert Virtuele Supermarkt op Grüne Woche
WUR presenteert Virtuele Supermarkt op Grüne Woche, 2012-01-01, K. Versluis