GASDRIVE

Project

GASDRIVE

In het grotendeels vanuit STW gefinancierde GASDRIVE-project werken de universiteiten van Delft, Twente en Wageningen samen met de koninklijke marine en verschillende maritieme partijen aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie energiezuinige schepen met een beperkte CO2-uitstoot.

Het GASDRIVE-project is gericht op de ontwikkeling van een innovatief schip met een meer dan 50% lagere brandstofvraag vergeleken met traditionele schepen. Het GASDRIVE-schip wordt aangedreven door vloeibaar aardgas (LNG) en is uitgerust met een nieuwe generatie brandstofcellen en gasmotoren met turbocompressor. De emissie die voornamelijk bestaat uit CO2 en water zal worden uitgestoten onder de scheepsromp, die is bedekt met een nanostructuur die de gasbellen opvangt. Dit vermindert de weerstand van het schip in het water en mogelijk ook de behoefte aan aangroeiwerende coatings.

Het GASDRIVE-concept kan de wereldwijde CO2-uitstoot door scheepvaart aanzienlijk verminderen. Aangezien de uitlaatgassen echter onder water vrijkomen, moet aandacht worden besteed aan de potentiƫle impact op lokale mariene ecosystemen, vooral in gebieden met intensieve scheepvaartactiviteit. Wageningen University and Research (WUR, vertegenwoordigd door de Marine Animal Ecology-groep en Wageningen Marine Research) is daarom bij dit project betrokken om het risico voor de impact op lokale mariene ecosystemen te beoordelen. Waar nodig zullen voorzorgsmaatregelen worden voorgesteld om kwetsbare mariene gebieden te beschermen. Ook onderzoekt WUR de effectiviteit van de anti-aangroeilaag bij het vasthouden van uitlaatgas langs de scheepsromp. Meer informatie over het PhD-project GASDRIVE is hier te vinden.

Publicaties